Het winterseizoen kan zelfs voor de meest ervaren rijders een lastige tijd zijn. Geen wonder dat de jaarlijkse bandentests van de ADAC zo populair zijn. De Duitse organisatie bestudeert verschillende modellen in detail en geeft informatie over hun sterke en zwakke punten, wat veel chauffeurs zeker zal helpen om de best mogelijke keuze te maken.
Winters reizen over lange afstanden is voor veel chauffeurs een dagelijkse aangelegenheid.Een aanzienlijk deel van de tests in de automarkt richt zich op kleinere maten voor de meer populaire autosegmenten. De test van dit jaar voor 205/65 R15-banden is een genot voor bestuurders van lichte bedrijfsvoertuigen en grotere personenwagens. Dit type banden worden gemonteerd op modellen zoals: Volkswagen Transporter, Ford Transit en Renault Traffic.
Wat zijn de ADAC-tests?
ADAC, een organisatie met bijna 20 miljoen leden, wordt beschouwd als een van de toonaangevende autoriteiten op het gebied van autotesten. De bandentestmethoden die in de loop der decennia zijn ontwikkeld, hebben ons in staat gesteld de meest geschikte modellen voor het winterseizoen te identificeren.
De banden in de tests worden getest in zeven categorieën, die elk een verschillend effect hebben op het eindklassement:
- rijgedrag op een natte wegdek (30% van de totale score),
- rijgedrag op een besneeuwde wegdek (20%),
- rijgedrag op een droge wegdek (15%),
- rijgedrag op een ijzige wegdek (10%),
- invloed van het brandstofverbruik (brandstofefficiëntie) (10%),
- duurzaamheid (slijtvastheid) (10%).
- geluidsemissie en rijcomfort (5%),
Vervolgens worden de resultaten per categorie bij elkaar opgeteld en krijgt de band een uiteindelijke woordelijke beoordeling:
- 0,5 tot 1,5 – zeer goed
- 1,5 tot 2,5 – goed
- 2,5 tot 3,5 – bevredigend
- 3,6 tot 4,5 – voldoende
- Meer dan 4,5 – onvoldoende
Hoewel de beoordelingsschaal vijf rangen telt, wordt het hoogste cijfer van "zeer goed" momenteel niet toegekend. Het is ontworpen voor een band die in de toekomst zal worden ontwikkeld als gevolg van de technologische ontwikkeling.
Het is ook de moeite waard om in gedachten te houden dat de Duitse organisatie slechts die modellen kan aanbevelen welke in alle opzichten een positief advies hebben ontvangen.
Wist u dat…
ADAC is niet alleen een expert in het testen van banden. De Duitse organisatie controleert en promoot het wegvervoer. Onder deze slogan zijn er veel gebieden van activiteiten, van de opleiding van bestuurders, de controle op de verkeersveiligheid en de bescherming van het milieu tot het testen van basisonderdelen van de voertuiguitrusting. Vooral het testen van kinderzitjes is van grote belangstelling.
Zwaardere auto's hebben in de winter de beste banden nodig.
ADAC-winterbandentest 205/65 R16*
1. | Continental VanContactWinter | bevredigend (3,0) |
2. | Pirelli Carrier Winter | bevredigend (3,3) |
3. | Michelin Agilis Alpin | bevredigend (3,4) |
4. | Vredestein Comtrac 2 Winter | voldoende (3,7) |
5. | Goodyear Cargo UltraGrip2 | voldoende (3,9) |
6. | Falken Eurowinter Van01 | voldoende (4,0) |
7. | Bridgestone Blizzak W810 | voldoende (4,1) |
8. | Kumho PorTran CW51 | voldoende (4,1) |
9. | Matador MPS 530 Sibir Snow Van | voldoende (4,1) |
10. | Uniroyal Snow Max 2 | voldoende (4,2) |
11. | Yokohama WY01 | voldoende (4,2) |
12. | Sava Trenta M+S | onvoldoende (4,7) |
13. | BFGoodrich Activan Winter | onvoldoende (4,9) |
14. | Goodride SW 612 | onvoldoende (4,9) |
15. | Maxxis Vansmart Snow WL2 | onvoldoende (5,0) |
* Beoordelingen op een schaal van 0,5 tot 5,5, waarbij hoe lager, hoe beter de score.
Onderscheiden wintermodellen ADAC 205/65 R16
Continental VanContact Winter
De eerste plaats in het prestigieuze ADAC-onderzoek werd ingenomen door een model van een van de leiders op de markt voor banden voor bedrijfsvoertuigen. Hoewel de uiteindelijke overwinning op de hele test in de eerste plaats werd bepaald door evenwichtige resultaten in alle opzichten van de test, zijn overwinningen in twee categorieën zeker een bron van trots:
- Rijgedrag op een droge wegdek (2,3) – de winter is niet alleen een tijd van besneeuwde wegen en regelmatige regenval. In ons klimaat moet de auto ook droge wegen bij negatieve temperaturen bedekken. Het symmetrische profielontwerp, dat gebruik maakt van massieve schouders en grote blokken, zorgt voor een betrouwbaar rijgedrag, zelfs onder zware lasten. Dit zorgt voor een goede controle over de auto op elke route.
- Rijgedrag op een natte wegdek (2,4) – frequente temperatuursveranderingen, smeltende sneeuw en regenval maken de wegdek voor het grootste deel van het winterseizoen nat. Dankzij de brede groeven en de 3D-lamellen is het rijgedrag van de auto stabiel, de banden voeren het restwater snel af en verminderen het risico op aquaplaning.
De Continental VanContact Winter is een band die zeker de aandacht verdient. In de test van dit jaar hebben de ADAC-experts de prestaties van de band in alle winterse rijomstandigheden hoog gewaardeerd. Alleen het resultaat van het rijden op ijs (2.8) staat niet bovenaan in de categorie, hoewel het door de deskundigen wel aanbevolen werd.
De Continental VanContact Winter is een band die zeker de aandacht verdient. In de test van dit jaar hebben de ADAC-experts de prestaties van de band in alle winterse rijomstandigheden hoog gewaardeerd. Alleen het resultaat van het rijden op ijs (2.8) staat niet bovenaan in de categorie, hoewel het door de deskundigen wel aanbevolen werd.
Pirelli Carrier Winter
Hoewel het Italiaanse merk Pirelli vooral wordt geassocieerd met banden die ervoor bestemd zijn om snel en sportief rijden, bevat de catalogus ook een aantal hoogwaardige producten voor andere marktsegmenten. Een uitstekend voorbeeld is de Carrier Winter voor lichte bedrijfsvoertuigen en zijn hoge positie in de 205/65 R16 test van dit jaar.
De Duitse deskundigen waardeerden de Italiaanse band voor speciale toepassingen en onderscheidden hem op twee gebieden:
- Rolweerstand/brandstofverbruik (1,9) – een van de hoogste scores op het gebied van brandstofefficiëntie. Dankzij een modern rubbermengsel met perfect op elkaar afgestemde verhoudingen vermindert de band het energieverbruik van de auto en de uitstoot van kooldioxide. Dit maakt de auto niet alleen zuiniger, maar ook milieuvriendelijker.
- Rijgedrag op een droge wegdek (2,4) – het handelsmerk van het merk Pirelli. Banden met een Italiaanse traditie staan vooral bekend om hun uitstekende rijgedrag op droge wegdekken. In het geval van lichte bedrijfswagenmodellen gaat de precisie van het rijden en manoeuvreren gepaard met elementen van sterkte bij het werken onder belasting. Het tweede resultaat voor deze categorie is het resultaat van een verbeterd bandenprofiel, waardoor comfortabel rijden mogelijk is.
De ADAC-experts beoordeelden de weerstand van de band tegen rubberslijtage als goed. Lange kilometrage en een soepele, evenwichtige werking zijn niet alleen te danken aan de juiste keuze van de rubbersamenstelling, maar ook aan de perfecte uitlijning van de profielblokken. De werkdruk van de band wordt over het gehele oppervlak verdeeld, waardoor de band veel langzamer slijt.
Michelin Agilis Alpin
Het Franse bedrijf bewijst voortdurend dat zijn positie in de voorhoede van de wereldwijde bandenmarkt geen toeval is. Als een van de meest innovatieve fabrikanten op de markt, biedt het producten aan die bijna elk seizoen op het podium van de expertlijsten staan. De ADAC-test van dit jaar is niet anders. Met name twee categorieën verdienen het om van de rest van de groep te worden onderscheiden:
- Gedrag op besneeuwde wegdekken (2,5) – zeker een van de belangrijkste categorieën voor lichte bedrijfsvoertuigen die ook in de winterseizoen werken. Sneeuw op de weg kan vaak leiden tot zware acceleratie of remmen, of zelfs tot zeer problematische wielblokkades. Met het oog op dergelijke situaties werd het Michelin Agilis Alpin loopvlak ontwikkeld, dat perfect op de typische winterse omstandigheden is afgestemd.
- Gedrag op ijzige wegen (2,4) – deze categorie roept uitzonderlijke emoties op. Ongeacht de banden, een uitdagende rit op gladde wegen eindigt bijna altijd in uitglijden, maar met zijn massieve profielblokken en talrijke inkepingen helpt de Agilis Alpin de stabiliteit op gladde oppervlakken te behouden, wat bij matig rijden de veiligheid van de inzittenden aanzienlijk kan verhogen.
Onze winterprestatiecategorieën zijn niet de hoogst door ADAC gewaardeerde bandonderdelen. De Duitse experts hebben het model een 2.0-waardering gegeven voor de impact op het brandstofverbruik en de rubberslijtage. De Michelin Agilis Alpin is dus niet alleen een veilige band in winterse omstandigheden, maar ook een zeer zuinige band.
Niet alleen de banden van het podium - zie de beste modellen in elke categorie
Rijgedrag op een droge wegdek | Continental VanContact Winter (2,3) Pirelli Carrier Winter (2,4) |
Rijgedrag op een natte wegdek | Continental VanContact Winter (2,4) Vredestein Comtrac 2 Winter (2,6) |
Rijgedrag op een besneeuwde wegdek | Uniroyal Snow Max 2 (2,2) Michelin Agilis Alpin (2,5) |
Rijgedrag op een ijzige wegdek | Falken Eurowinter Van01 (2,3) Michelin Agilis Alpin (2,5) |
Invloed van het brandstofverbruik (brandstofefficiëntie) | Goodride SW 612 (nota 1,6)* BFGoodrich Activan Winter (1,7)* Falken Eurowinter Van01 (1,8) |
Duurzaamheid (slijtvastheid)
| Michelin Agilis Alpin (2,0) Falken Eurowinter Van01 (2,0) |
Geluidsemissie en rijcomfort | Yokohama WY01 (2,5) Falken Eurowinter Van01 (2,6) |
* ondanks hun hoge brandstofefficiëntiescore, ontvingen de modellen geen uiteindelijke ADAC-aanbeveling.
Sneeuwbanden zijn in sommige landen tijdens het winterseizoen een must.
Banden kiezen is altijd een uitdaging
De verscheidenheid aan modellen op de markt, zelfs in slechts één klasse, kan u duizelig maken. Als u uit een breed scala aan opties de beste banden wilt kiezen, bekijk dan de goede, beproefde bronnen. Het gaat onder meer om tests die worden uitgevoerd door industriële tijdschriften of automobielorganisaties zoals ADAC, AutoZeitung, Autobild, Promobile, Auto Motor en Sport. Het is ook de moeite waard om aandacht te besteden aan de meningen van gebruikers van het geselecteerde model, die op ons portaal worden verzameld.
Bandenmarkeringen zullen ook nuttig blijken te zijn. Op de markt worden twee symbolen gebruikt: M+S en 3PMSF. De eerste is de verklaring van de fabrikant dat hij alles in het werk heeft gesteld om ervoor te zorgen dat de band in moeilijke winterse omstandigheden goed presteert. Dit etiket kan echter misleidend zijn, aangezien het ook op andere soorten banden wordt aangebracht en niet van bovenaf wordt gecontroleerd. Het 3PMSF-symbool, het sneeuwvlokje op de achtergrond van drie pieken, biedt echt vertrouwen. Dit garandeert dat de band in winterse omstandigheden grondig is getest en voldoet aan de eisen van de Europese Unie op dit gebied.