Zoals elk jaar hebben we de winterbandentests van de ADAC-autoclub doorgelicht. Het is een onafhankelijke organisatie die algemeen erkend wordt als een betrouwbare en invloedrijke instelling. Deze keer zullen we aandacht besteden aan banden in de populaire maat 185/65 R15.

Goede winterbanden presteren goed onder de meest gevarieerde omstandigheden.Goede winterbanden presteren goed onder de meest gevarieerde omstandigheden.

De geteste maat wordt, afhankelijk van de gekozen carrosserie en uitrusting, gemonteerd op auto's als Opel Corsa, Citroen C3, Peugeot 207 en Dacia Logan. Als u niet zeker weet of 185/65 R15 geschikt is voor uw auto, gebruik dan onze configurator.

De nieuwste ADAC-wintertest in de maat 185/65 R15 omvatte 16 modellen winterbanden. Hieronder waren producten van zowel populaire premium- als economy-merken. Elke band werd getest op rijprestaties op droog, nat, sneeuw en ijs, akoestisch comfort, lange levensduur en brandstofefficiëntie. Op basis hiervan werden algemene cijfers gegeven, variërend van "zeer goed" tot "onvoldoende".

De hoogste beoordeling werd traditioneel niet in de ranglijst genoteerd - deze is nog steeds bedoeld voor een model dat zich in de toekomst zal onderscheiden.

PlaatsModelBeoordeling
1.Dunlop SP Winter Response 2Goed (gut)
2.Kleber Krisalp HP3Goed (gut)
3.Pirelli Cinturato WinterGoed (gut)
4.Continental WinterContact TS860Bevredigend (befriedigend)
5.Hankook Winter i*cept RS2Bevredigend (befriedigend)
6.Michelin Alpin A4Bevredigend (befriedigend)
7.Falken Eurowinter HS01Bevredigend (befriedigend)
8.Vredestein Snowtrac 5Bevredigend (befriedigend)
9.Goodyear UltraGrip 9Bevredigend (befriedigend)
10.Nokian Tyres WR D4Bevredigend (befriedigend)
11.Gislaved Euro*Frost 6Bevredigend (befriedigend)
12.Kumho WP51 WintercraftBevredigend (befriedigend)
13.Viking WinTechBevredigend (befriedigend)
14.Sava Eskimo S3+Voldoende (ausreichend)
15.Toyo Snowprox S943Onvoldoende (mangelhaft)
16.Davanti WintouraOnvoldoende (mangelhaft)

De top drie waren twee premium modellen (Dunlop en Pirelli) en een uit het middensegment (Kleber) - deze zullen we van dichterbij bekijken.

Dunlop SP Winter Response 2

Zonder John Boyd Dunlop en zijn idee om de banden op het fietsje van zijn zoon op te pompen, zou de autowereld van vandaag heel anders zijn. 140 jaar na de gebeurtenis, is het merk genoemd naar de uitvinder nog steeds innovatief. De Dunlop SP Winter Response 2, hoewel niet helemaal nieuw voor het komende seizoen, was ongeëvenaard in de ADAC-test van dit jaar.

De band kreeg 2,1 punten en dat is een uitstekend resultaat, want in dit geval geldt: hoe minder, hoe beter. Het model was ongeëvenaard in de categorie rijden op sneeuw, maar de modellen van Nokian en Sava hebben ook soortgelijke cijfers gegeven. Dunlop SP Winter Response 2 is ook de beste in termen van brandstofverbruik. De specialisten van de autoclub erkenden het ook voor zijn uitstekende prestaties op nat wegdek en zijn uitstekende weggedrag op een droog wegdek.

Wat de zwakke punten van deze band betreft, is het akoestisch comfort er een van, maar dit is een algemene trend onder winterbanden. Geen van de geteste banden werd hoger gewaardeerd dan bevredigend, en Dunlop's aanbob is nog steeds zeer goed in vergelijking met de concurrentie.

Het succes van het model is het resultaat van een doordacht ontwerp. De constructie is zo ontworpen dat de druk in de band gelijkmatig wordt verdeeld en het karkas niet te veel vervormt. Hierdoor zijn de prestaties van de band sterk verbeterd, wat bepalend is voor de bedrijfskosten van de band - de levensduur is verlengd en de rolweerstand is lager.

Ook aan het loopvlak is wel gedacht. Het is voorzien van grip groeven, lamellen en een centrale rib, die zelfs aan de zwaarste winterse omstandigheden aangepast zijn.

Kleber Krisalp HP3

De tweede plaats op het podium werd ingenomen door de band Kleber Krisalp HP3, die niet alleen door ADAC-onderzoekers, maar ook door dagelijkse testers, d.w.z. bestuurders van dit model, geprezen wordt. Maar liefst 99% van onze klanten die deze banden hebben gekocht, bevelen ze aan bij anderen.

De totale score voor deze band is 2,3 ("goed"). Opmerkelijk is dat dit een model uit het middensegment is dat het beter heeft gepresteerd dan de toonaangevende fabrikanten in het premiumsegment. De tweede positie werd vooral bepaald door de parameters bij het rijden op natte en besneeuwde oppervlakken, die erger zijn dan in geval van het aanbod van het merk Dunlop. De Kleber Krisalp HP3 bleek beter te zijn op het gebied van tractie op droge wegen en duurzaamheid.

Deze band heeft een unieke rubbermengsel dat speciaal is samengesteld voor winterse omstandigheden. Het is voldoende flexibel bij lage temperaturen en biedt ook tijdens het remmen - zelfs op ijs - effectieve ondersteuning voor de auto. De verdeling van lamellen en groeven op het directionele profiel is ontworpen om zelfs bij wisselende weersomstandigheden verlies van grip te voorkomen.

Pirelli Cinturato Winter

De derde en laatste noot van "goed" werd gegeven aan de band Pirelli Cinturato Winter. Wat meteen opvalt als je kijkt naar de deelcijfers van de ADAC zijn de evenwichtige prestaties. In de meeste categorieën scoorde het model zeer gelijkaardige scores en de totale score was 2,3. Een van de grootste voordelen, die de Duitse specialisten noemen, is het rijden op een droge, natte en besneeuwde wegdek, wat de uitstekende balans van de eigenschappen van de band alleen maar bevestigt.

Vergeleken met de eerder genoemde modellen heeft de Pirelli Cinturato Winter op het gebied van duurzaamheid en brandstofefficiëntie iets lagere cijfers gekregen. In termen van de gegenereerde lawaai stond de Italiaanse band echter op de eerste plaats. Geen wonder dat het rijcomfort ook bij onze klanten een van de meest gewaardeerde parameters is.

Positieve beoordelingen zijn mogelijk dankzij het directionele loopvlak, dat perfect is voor de winter. Lamellen in gevarieerde vormen verbeteren niet alleen de grip, maar ook de stabiliteit en stuurprecisie tijdens het manoeuvreren. De uitbreidende groeven zouden de oplossing voor het probleem van de aquaplaning moeten zijn, vooral in de late herfst en het vroege voorjaar.


Banden voor speciale doeleinden

De drie best gerangschikte banden moesten in alle aspecten van het onderzoek uitstekende prestaties laten zien - anders zou hun positie op een gewogen gemiddelde basis aanzienlijk lager geweest zijn. Welke modellen deden het beste in elke van de categorieën?

Rijgedrag op een droge wegdek: Kleber Krisalp HP3 (2,1 pt.), Michelin Alpin A4 (2,2 pt.), Dunlop SP Winter Response 2 (2,3 pt.);

Rijgedrag op een natte wegdek: Continental WinterContact TS860 (1,8 pt.), Dunlop SP Winter Response 2 (1,9 pt.), Goodyear UltraGrip 9 (1,9 pt.);

Rijgedrag op sneeuw: Dunlop SP Winter Response 2 (1,9 pt.), Sava Eskimo S3+ (1,9 pt.), Nokian WR D4 (2,0 pt.);

Rijgedrag op ijs: Davanti Wintoura (2,2), Michelin Alpin A4 (2,3 pt.), Nokian WR D4 (2,3 pt.), Gislaved Euro*Frost 6 (2,3 pt.), Sava Eskimo S3+ (2,3 pt.), Viking WinTech (2,3 pt.);;

Akoestisch comfort: Pirelli Cinturato Winter (2,6 pt.), Continental WinterContact TS860 (2,6 pt.), Gislaved Euro*Frost 6 (2,6 pt.), Toyo Snowprox S943 (2,6);

Brandstofefficiëntie: Dunlop Winter Response 2 (1,6 pt.), Davanti Wintoura (1,6 pt.), Nokian WR D4 (1,7 pt.);

Levensduur: Michelin Alpin A4 (1,5 pt.) – het enige "zeer goede" cijfer toegekend in de gedeeltelijke beoordelingen.

Dankzij de juiste banden zal het rijden in de winter gemakkelijker zijn.Dankzij de juiste banden zal het rijden in de winter gemakkelijker zijn.

Wat moeten we doen bij de keuze van nieuwe banden?

Begin uw zoektocht door de juiste bandenmaat voor uw auto te bepalen. Dit is een factor die in de toekomst van invloed zal zijn op onze veiligheid en die het aantal beschikbare modellen vanaf het begin wat zal verminderen. De volgende stap is om te bepalen onder welke omstandigheden we de nieuwe set banden het meest zullen gebruiken - op snelwegen, in stedelijke gebieden of misschien buiten de hoofdwegen. Het is ook belangrijk of we liever rustig of meer dynamisch en met hoge snelheid rijden.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de meningen van de bestuurders die desbetreffende banden al getest hebben en hun ervaringen hebben gedeeld. Hetzelfde geldt voor de door onafhankelijke organisaties uitgevoerde tests, die de objectieve eigenschappen van de modellen aantonen.