We vinden de M+S markering ook op sommige vierseizoenenbanden. Het wordt ook gebruikt in modellen die voor de Amerikaanse markt bestemd zijn, hoewel ze niet met de behoeften van bestuurders in het winterseizoen overeenkomen.
In principe hebben de M+S banden een zeer zacht rubbermengsel en hun loopvlakprofiel wordt van meer lamellen voorzien, zodat dit model beter op een besneeuwde weg kan presteren. Helaas wordt dit niet geverifieerd door gestandaardiseerde tests en kan daardoor misleidend zijn.
Moeten we alleen op de beoordeling van de producent rekenen? En wat is 3PMSF?
Met het oog op de veiligheid van echte winterlanden is er de markering 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) vastgesteld; het herkenbare Alpine-Symbool van een sneeuwvlok op de achtergrond van de drie pieken. Dat is het enige betrouwbare symbool dat wintereigenschappen van de band bevestigt. Modellen met deze markering zijn geschikt voor het veeleisende winterweer en ze verliezen hun eigenschappen niet bij temperaturen onder nul. De standaard en het door de EU gecontroleerde teken 3PMSF is de garantie dat het product aan de voorwaarden van de strenge tests voldoet en is geschikt voor het gebruik onder extreme weersomstandigheden.
Wat moet een bedrijf doen zodat zijn band een symbool 3PMSF mag voeren?
Elke producent moet een winterband uitgebreid testen op prestaties op sneeuw voordat hij 3PMSF op de zijkant mag plaatsen. Er wordt vooral op het remmen en de tractie getest. Een geavanceerde ISO-test controleert hoe een band op besneeuwde of bevroren wegen reageert. De band van de producent wordt met een referentiemodel vergeleken, en het resultaat moet 25% beter zijn dan het resultaat van het referentiemodel in tenminste zes van de tien testen.
Het rijden in de winter is niet gemakkelijk en daarom is het goed om je auto van de juiste banden voorzien.
Onder welke voorwaarden wordt de band getest?
De test moet op een vlakke weg met samengepakte sneeuw uitgevoerd worden, de maximale helling is 2 graden. De weg moet een geschikte lengte en breedte hebben. De sneeuwlaag moet zijn samengesteld uit:
- Een sterk samengepakte onderlaag van tenminste 3 cm sneeuw dik,
- En een oppervlaktelaag van tenminste 2 cm sneeuw dik.
Tijdens de proef moet de temperatuur van de lucht op 1 meter boven de grond tussen -2 °C en -15 °C zijn en de temperatuur van de sneeuw, gemeten op een diepte van ongeveer 1 cm, moet tussen 4 °C en -15 °C zijn. Het wordt aanbevolen om sterke wind, zonlicht en veranderingen in de vochtigheidsgraad tijdens de test te vermijden.
De band die voor winterse omstandigheden ontworpen wordt moet aan bepaalde eisen voldoen.
Alleen een gecertificeerd product kan met het 3PMSF gemarkeerd worden en daarmee een veilige keuze voor de veeleisende winterperiode zijn.
Hoe worden de testresultaten geïnterpreteerd?
Het product kan geschikt worden geacht voor gebruik onder zware omstandigheden alleen als het een hogere grip index dan het referentieproduct heeft:
De grip index kan ook door de meetmethode van tractie op sneeuw bepaald worden. In dit geval dient de band een index van 1,10 krijgen, dus ze moet 10% beter zijn dan het referentieproduct. Helaas zijn de specifieke testresultaten niet bekend gemaakt dus we weten niet welke modellen zich als de beste toonde tijdens het verkrijgen van de winter goedkeuring. Gelukkig heeft de Touring zelf ook uitgebreid getest, en die resultaten kun je hier inzien.
De winter is een uitdagende tijd voor een auto
De M+S band heeft dus een andere bestemming dan typische modellen die voor de winter ontworpen worden. We moeten ons laten leiden door het sneeuwvloksymbool omringt door drie pieken. Alleen 3PMSF garandeert gespecialiseerde banden voor de veeleisende winterse omstandigheden.