Op onze banden werken verschillende krachten. Zwaartekracht, luchtweerstand, wrijvingscoëfficiënt, massa en meer. Om een auto in beweging te brengen, moeten deze krachten worden overwonnen. De rolweerstand beïnvloedt niet alleen de prestaties, maar vooral ook onze portemonnee. Bekijk wat er met een geoptimaliseerde rolweerstand kan worden bereikt. 

Wat is de rolweerstand van banden? 

Als een totaal gladde band op een perfect vlakke ondergrond werd gerold, zou deze niet aan externe vertragingen worden onderworpen. Helaas is de werkelijkheid geheel anders. Op onze banden werken fysieke krachten die de beweging belemmeren. Desondanks willen we nog steeds dat onze banden in beweging komen en de elementen die dit tegengaan, worden rolweerstand genoemd. Dat is de geoptimaliseerde verhouding tussen de energie die in de beweging gestoken wordt en de externe vertragende factoren. 

Verschillende krachten werken op onze wielen tijdens het rijden.

Verschillende krachten werken op onze wielen tijdens het rijden

Hoe wordt het brandstofverbruik door de rolweerstand beïnvloed? 

Tijdens het contact met de weg vervormen de banden en tegelijkertijd probeert deze terug te keren naar de oorspronkelijke vorm. De op deze manier ontstane tijdelijke vervormingen veroorzaken energieverlies, en dit kan een hoop extra kosten opleveren. 

De rolweerstand vormt 70% van de krachten die op onze banden werken en door deze belemmering wordt het afleggen van de dezelfde afstand gekoppeld aan een hoger brandstofverbruik. 

Een lage rolweerstand betekent zelfs 0,25 liter minder brandstof verbruik op elke afgelegde 100 km. Dit lijkt misschien niet indrukwekkend, maar als we dit vergelijken met het feit dat een bestuurder gemiddeld ongeveer 20000 km per jaar aflegt, kunnen de besparingen wel degelijk worden gemerkt. 

Goed om te weten!

Een lage rolweerstand betekent niet alleen een lager brandstofverbruik...

... een goed geoptimaliseerde rolweerstand zorgt er ook voor dat de auto zuiniger onderhoudsvloeistoffen verbruikt. 

Dit heeft ook weer een positieve invloed op het milieu, door een vermindering van de CO 2-emissie in de atmosfeer.

Wat beïnvloedt het niveau van de rolweerstand? 

Een aantal cruciale factoren beïnvloedt het niveau van de rolweerstand. De belangrijkste zijn: 

  • Luchtweerstand - de luchtweerstand tegen onze wielen. De waarde van de aerodynamische weerstand van de band stijgt naar mate de snelheid van het voertuig toeneemt en dit kan 0% tot 15% van de totale rolweerstand uitmaken. 

  • Gewicht - hoe kleiner de massa van het voertuig en de band, hoe lager de rolweerstand. Banden met een laag profiel worden lichter. De hoogte van het model beïnvloedt ook zijn stijfheid, hoe lager het model, hoe lager de rolweerstand. 

  • Constructie en vorm van het loopvlak - het gebruikt mengsel en geoptimaliseerd loopvlakprofiel kunnen de wrijvingscoëfficiënt van het rollen zelfs met 60% verminderen. 

  • Microslip - een fenomeen verbonden met het verlies van grip, dat door vervormingen op de band veroorzaakt is. Op de afzonderlijke onderdelen van de banden onstaan minimale slippen waardoor energie wordt verbruikt. Het aandeel van dit verschijnsel in de rolweerstand is relatief klein. Bij het rechtdoor rijden is dit minder dan 5%. Dit kan stijgen bij een plotselinge versnelling, remmen of richtingsveranderingen. 

  • De luchtdruk in de band - onvoldoende drukniveau veroorzaakt een verhoging van de hechting van banden op het wegdek. Te lage bandenspanning kan de rolweerstand met maximaal 30% verhogen. 

De invloed van de diverse factoren op de rolweerstand wordt op het eenvoudige schema voorgesteld: 

Over de rolweerstand – schema

Over de rolweerstand – schema

Verlaging van de rolweerstand = verlaging van de grip van de band. Is dit waar? 

Er wordt gezegd dat een vermindering van de rolweerstand in verband staat met het verlagen van de grip op de weg. Deze verklaring werd inderdaad ondersteund door oudere modellen. Echter moderne technologie en geavanceerde rubbersamenstellingen worden aan producten met een lage rolweerstand aangepast en neutraliseren de negatieve effecten, die daardoor de hoge grip en duurzaamheid van de band garanderen. 

De volgende grafiek toont het verband tussen grip en rolweerstand aan voor verschillende soorten mengsels. 

Rolweerstand

Rolweerstand

Rolweerstand - markeringen. Hoe kun je deze lezen? 

Voor 2012 was de enige mogelijkheid om de rolweerstand te controleren het lezen van verkoopbenamingen, beoordelingen van bestuurders, resultaten van ADAC tests of tests van auto tijdschriften. De situatie veranderde echter met de inwerkingtreding van de verplichte labels, die niveaus van brandstofefficiëntie, grip en lawaai bepalen. Vanaf dit moment kunnen we gemakkelijk het niveau van de rolweerstand op een nieuwe band checken (gemarkeerd met een rood vak in de afbeelding). Hoe hogere de brandstofefficiëntie, hoe lager de rolweerstand. 

Voorbeeld van de label op de nieuwe band.

Voorbeeld van de label op de nieuwe band

Rolweerstand van de band - tabel: 

Brandstofefficiëntie wordt bepaald op basis van de rolweerstandscoëfficiënt - RRC. Hoe hoger de coëfficiënt, hoe lager de efficiëntie klasse en hoe hoger het brandstofverbruik. Determinanten voor elke categorie worden in de volgende tabellen weergegeven. 

Efficiëntieklasse:

RRC in kg/ton:

 

Personenauto's

Bestelwagens

A

RRC ≤ 6,5

RRC ≤ 5,5

B

6,6 ≤ RRC ≤ 7,7

5,6 ≤ RRC 6,7

C

7,8 ≤ RRC ≤ 9,0

6,8 ≤ RRC ≤ 8,0

D

-

-

E

9,1 ≤ RRC ≤ 10,5

8,1 ≤ RRC ≤ 9,2

F

10,6 ≤ RRC ≤ 12,0

9,3 ≤ RRC ≤ 10,5

G

RRC ≥ 12,1

RRC ≥ 10,6