Het gaat tegenwoordig vaak over de veiligheid in het verkeer. Met de nieuwste innovaties, ontwikkelingen en automodellen is dat niet zo vreemd. We willen veilig de weg op kunnen en willen daarbij volledig kunnen rekenen op onze wagen. Het is alleen wel zo dat we zelf ook op moeten blijven letten. Je kunt er wel vanuit gaan dat je een reservewiel hebt voor het geval je een lekke band krijgt, maar wanneer heb jij je reservewiel eigenlijk voor het laatst gezien? En heb je wel een reservewiel onder het luikje liggen?
Wanneer heb je het reservewiel nodig?
Je hebt een reservewiel nodig wanneer je een lekke band of klapband krijgt tijdens het rijden. Doorrijden met een lekke band is gevaarlijk, omdat de auto niet meer reageert zoals deze moet doen. Doorrijden met een klapband of leeggelopen band is helemaal een slecht idee. Enerzijds omdat het eigenlijk niet eens kan, anderzijds omdat je de volledige velg aan puin rijdt wanneer je dit doet. Dan worden de kosten nog vele malen hoger en dat is zonde van het geld.
Wanneer moet de reservewiel vervangen worden?
Wanneer het reservewiel vervangen moet worden, is een vraag waar veel antwoorden op zijn. Wanneer je een thuiskomertje hebt, dan moet deze vervangen worden wanneer deze duidelijk te oud geworden is (duidelijk te zien aan scheuren in het rubber). Heb je een standaard band als reservewiel en wil je hier verder op kunnen rijden dan de eerste garage, dan moet het reservewiel op elk moment voldoen aan de minimale eisen, waaronder de regels rond de profieldiepte (1,6 millimeter voor alle reservewielen). Voldoet de band niet meer, dan moet deze uiteraard vervangen worden.
Over het thuiskomertje
Een thuiskomertje is geen volwaardige band, anders had deze wel gewoon ‘autoband’ geheten immers. Een thuiskomertje is vaak veel smaller dan de overige banden van de auto en is alleen bedoeld om naar huis te komen, of een garage op korte afstand. Let erop dat je niet vol gas kunt en mag rijden met een thuiskomertje onder de auto. De maximale snelheid is 80 kilometer per uur. Maar probeer je veel harder te rijden met deze reserveband, dan krijg je daar doorgaans snel genoeg spijt van. De wegligging is namelijk beroerd, de reacties in het stuur zijn trager en echt lekker rijden is het ook al niet met een thuiskomer.
Hoe houd je het reservewiel in goede staat?
Het onderhouden van een reservewiel gebeurt eigenlijk nauwelijks. Wanneer deze in de kofferbak onder een luik ligt, heeft de band ook weinig te lijden natuurlijk. Er komt geen zonlicht of vocht bij de band en de band staat onder geen enkele druk. Aan het werk met het reservewiel is dus compleet onzinnig.
Dat betekent niet dat je er helemaal geen aandacht voor hoeft te hebben. Op het moment dat je een lekke band hebt, heb je het reservewiel (of het thuiskomertje) namelijk wel nodig. En een band zonder bandenspanning op druk brengen langs de snelweg, dat kun je wel vergeten. Controleer daarom de bandenspanning in het reservewiel voor langere reizen en het liefst ook periodiek. Tweemaal per jaar is een bijzonder goed begin. Zeker wanneer je vandaag begint, want de kans is groot dat je het belang van het reservewiel vergeten was.
Is een reservewiel eigenlijk verplicht?
Nee, en dat is maar goed ook. De nieuwere auto’s worden namelijk lang niet altijd met reservewiel opgeleverd. En vaak is er niet eens ruimte voor een reservewiel, omdat er ontzettend kleine auto’s gemaakt worden waarin nauwelijks ruimte is voor een boodschappentas. In Nederland en Duitsland is een reservewiel overigens ook niet verplicht.
De nieuwere auto’s worden vaak uitgerust met een bandenreparatiesetje. Hierbij schiet je een prop in de band en breng je de band weer op minimale spanning. Blijf hier niet mee doorrijden. Het is een manier om gewicht te besparen, omdat een bandenreparatiesetje lichter is dan een reservewiel, maar het is absoluut géén permanente oplossing. Na het repareren van de band moet je naar de garage om de band echt te laten repareren, of kiezen voor nieuwe banden (altijd twee).
Wat mag ik echt niet vergeten wanneer het gaat om reservewielen?
Extra aandacht voor het reservewiel is dus helemaal niet zo verkeerd. Maar dan is het wel belangrijk om op de juiste momenten naar het reservewiel te kijken. Banden die onder de auto zitten, verliezen druk. Het reservewiel verliest ook druk, alleen vele malen langzamer. Desalniettemin is het geen verkeerd idee om het reservewiel ook eens te controleren op spanning.
Wat nóg veel belangrijker is, is dat je ervoor zorgt dat je ook daadwerkelijk bij het reservewiel kunt. Dat klinkt ontzettend logisch, maar denk eens terug aan de laatste keer dat je op vakantie geweest bent. Had je alle kleine dingen zo geplaatst dat je ook echt bij het reservewiel kon door een paar dozen of tassen uit de auto te halen? Waarschijnlijk niet. De meeste mensen vergeten dit namelijk tijdens het inpakken van de auto.
Wat gebeurt er wanneer je hier niet op let? Je komt langs de snelweg te staan met een lekke band, waarbij eerst alles uit de kofferbak moet voordat je bij het reservewiel kunt. Niet praktisch! Oplossingen hiervoor zijn onder andere:
- Alles in dozen of tassen pakken, omdat deze makkelijker te verwijderen zijn.
- Alle kleine dingen aan de zijkanten leggen, zodat het luik naar het reservewiel gewoon geopend kan worden.
- Uiteraard geldt dit ook voor de bereikbaarheid van de handschoenen, krik, wielsleutel en het veiligheidshesje: deze moeten nog beter bereikbaar zijn zelfs. Het veiligheidshesje leg je daarom beter voorin de auto, niet achterin.
Meer aandacht voor het reservewiel
Wanneer heb jij voor het laatst naar je reservewiel gekeken? Wellicht dat het hoog tijd is om de bandenspanning eens te meten. Kijk je direct of je ook handschoenen, een krik, een wielsleutel of doppensetje en een veiligheidshesje in de auto hebt liggen, zodat je het reservewiel ook daadwerkelijk veilig kunt monteren? Dat is wel zo handig!