Het bandenprofiel is een speciaal patroon op het loopvlak van een band, wat tijdens de fabricage van een band in het rubber van het loopvlak wordt geperst. Het is daarmee een van de laatste stappen in het productieproces van een band. Via het profiel maakt de band contact met de weg. Hieruit blijkt al dat de belangrijkste taak van het bandenprofiel bestaat uit het bieden van grip op de weg.
Hoe ziet het profielpatroon er uit?
Het profielpatroon bestaat over het algemeen uit lengte- of dwarsgroeven, lamellen en profielblokken die allemaal een functie hebben. De lengte- en dwarsgroeven zorgen voor waterafvoer, de lamellen kunnen diverse vormen hebben met een specifieke functie en de profielblokken zorgen dat de band niet te veel vervormt tijdens het rijden. Samen zorgen deze profielonderdelen voor de juiste grip op de weg.
Bij de keuze van een nieuwe band voor je auto, motor, caravan of vrachtwagen, krijg je ook met het profiel te maken. Elk bandenmerk heeft namelijk zijn eigen, vrij unieke profielpatronen die toegepast worden in de banden. Dit patroon bepaalt voor een groot deel de eigenschappen van een band, zoals stevigheid en grip, maar het geeft ook aan waarvoor een band gebruikt kan worden.
Zo hebben winterbanden een typisch profielpatroon met in de profielblokken een groot aantal smalle inkepingen, de lamellen. Die lamellen kunnen in elkaar grijpen en zich zo vastbijten in ijs en sneeuw waardoor je meer grip hebt. Een typische zomerband kun je juist herkennen aan het grote aantal lengtegroeven wat over de gehele band heen loopt. Deze zorgen voor de nodige waterafvoer als je onderweg in een zomerse hoosbui terecht komt. Zo wordt aquaplaning grotendeels voorkomen.
Het bandenprofiel van all season banden is een combinatie van de profielen van zomer- en winterbanden. Het bestaat dus uit lengtegroeven en lamellen, maar dan in een bepaalde verhouding die anders is dan bij de afzonderlijke winter- of zomerbanden. Het profiel kan ook een V-vorm hebben, met of zonder een duidelijke lengtegroef.
Verschil in profieldikte tussen zomer- en winterbanden
Winter- en zomerbanden hebben verschillende eigenschappen en moeten onder verschillende omstandigheden presteren. Een winterband moet bijvoorbeeld grip hebben in de sneeuw. Daarom is de profieldikte van een nieuwe winterband meestal wat groter dan die van een zomerband. Koop je een nieuwe winterband, dan heeft deze 9 mm profiel, terwijl een zomerband een profieldikte van 7,5 mm heeft.
Hoeveel profiel moet er op mijn banden zitten om afkeuring te voorkomen?
Tijdens de periodieke autokeuring worden de banden van je voertuig standaard gecontroleerd. De diepte van het bandenprofiel wordt hierbij ook gemeten. Er zijn wettelijke eisen die worden gesteld aan de minimale profieldiepte van een band en daar wordt op gekeurd. Over het algemeen geldt dat het bandenprofiel van zomer-winter- of seizoenenbanden minimaal 1,6 mm diep moet zijn. Dit is de enige wettelijk vastgestelde eis. In de praktijk worden echter nog wel eens andere normen gehanteerd.
Zo wordt over het algemeen afgeraden om te rijden met winterbanden waarvan het profiel minder dan 4 mm diep is. Onder de 4 mm lijkt de winterband meer op een zomerband en verliest hij de unieke eigenschappen van een typische winterband. Omdat het belangrijk is om bij sneeuw, ijs en een glad wegdek zoveel mogelijk grip te hebben, wordt de vuistregel van 4 mm toegepast.
Iets soortgelijks geldt voor zomerbanden. Daar raadt men meestal aan om de banden te vervangen als het profiel minder dan 2 mm diep is. Ook hiervoor bestaat geen wettelijke basis, want een band met 1,8 mm komt nog wel door de autokeuring heen. Het is natuurlijk wel de vraag hoe lang je nog met zulke banden kunt blijven rijden. Merk je dat je banden minder grip op de weg krijgen, dan is het wel verstandig om je zomerbanden om te wisselen voor nieuwe.
3 manieren om de profieldiepte van je banden te meten
Wil je weten hoeveel profiel er nog op jouw autobanden zit? Dat kun je op verschillende manieren doen. De meest eenvoudige manier is met een 1 euro muntstuk. Druk deze in de profielgroeven van de band. Is het gouden randje van de munt zichtbaar? Dan is de profieldiepte minder dan 3 mm en is het verstandig om je banden bij de garage te laten controleren. Oké, het is misschien een wat grove methode, maar wel een hele praktische!
Wat nauwkeuriger is de bandenprofielmeter. Deze kun je zelf kopen en een thuismeting uitvoeren. Voor een goede meting gebruik je de profielmeter in het midden van de autoband, maar ook aan de binnen- en buitenkant van de band. Een band kan namelijk scheef afslijten en je moet altijd meten op de plek waar het minste profiel zit.
Tenslotte kun je ook de slijtage-indicatoren op de band bekijken. De indicatoren zijn gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de langsgroeven. Als de band tot op 1,6 mm is afgesleten, worden deze streepjes zichtbaar over de hele bandomtrek. Winterbanden hebben een extra slijtage-indicator, die aangeeft wanneer er nog maar 4 mm profiel op de band zit. Twijfel je nog? Breng dan je auto naar de garage of bandenspecialist. Vaak kun je daar een gratis profieldieptemeting laten doen.
Zorg voor de juiste profieldiepte en vervang je banden op tijd
Rijden met een te ver afgesleten bandenprofiel vermindert je grip op de weg en het verlengt je remweg. In combinatie met een glad wegdek kunnen zo zeer gevaarlijke situaties ontstaan met wegslippen en botsingen als gevolg. Daarnaast is de kans op een klapband ook vele malen groter wanneer het bandenprofiel laag is. Door regelmatig je bandenprofiel te meten, kun je snel zien wanneer een band vervangen moet worden. Bestel ze gewoon bij Oponeo, want bij ons heb je keuze uit verschillende soorten banden voor perfecte prijzen en bovendien bezorgen we ze aan huis. Rij dus veilig en vervang op tijd je banden.