Het recente weer in Europa brengt met zich mee dat bestuurders het grootste deel van het jaar met zomerbanden rijden. Dit komt omdat we ze steeds later wisselen voor winterbanden en we steeds sneller in de lente naar hen terugkeren. Aangezien u het grootste deel van de jaarlijkse kilometers erop aflegt, moet u ervoor zorgen dat ze veilig zijn wanneer u ze koopt. Bandentests uitgevoerd door ADAC zijn een uitstekende gids voor betrouwbare modellen.

UHP-modellen, de zogenaamde racebanden op de weg.


Eén van de belangrijkste projecten van de Duitse autoclub is het periodiek testen van banden. Onderzoek uitgevoerd zonder de deelname van producenten passen perfect in de activiteiten van een organisatie, waarvan het statuut voorziet in het uitvoeren van activiteiten ter verbetering van de veiligheid van het wegverkeer. De meningen van experts van ADAC worden vooral gewaardeerd door bestuurders die graag de modellen gebruiken die in de tests worden onderscheiden.

18-inch zomerbanden in de maat 225/40 komen het meest voor in de zogenaamde middelgrote auto's:

  • Audi A3
  • Ford Focus, C-Max
  • Hyundai i30
  • Kia Ceed
  • BMW serii 1, 2 en 3
  • Opel Astram, Zafira
  • Skoda Octavia, Superb
  • Volkswagen Golf, Jetta, Touran
  • Toyota Corolla

Dit jaar zijn voor tests modellen geselecteerd die door de producenten zijn geïndentificeerd als Ultra High Performance. Ze worden gekenmerkt door een hoge snelheidsindex Y (300 km/h) en een klein profiel. Ze kunnen racebanden worden genoemd die het beste werken op auto's met krachtige motoren.

In de voertuighandleiding bevindt zich informatie over de bandenmaten die overeenkomen met een bepaalde auto. Een andere plaats waar u deze kunt vinden, is de matenbasis die helpvol is bij het kiezen van banden voor een bepaalde auto.

De oorspronkelijke maat kan ook worden vervangen door een passende vervanger. Een speciale calculator  voor vervangers van banden helpt hierbij.

De ADAC-test voor de zomer van 2020 – 225/40 R18

De ADAC-test heeft betrekking op enkele van de belangrijkste bandenparameters:

  • gedrag op droge oppervlakken (20% van de totale score)
  • gedrag op natte oppervlakken (40% van de totale score) – remefficiëntie, aquaplaningpreventie, bestuurbaarheid;
  • gegenereerd geluid (10% van de totale score) – zowel het extern geluid als het intern geluid binnen de wagen worden geëvalueerd;
  • brandstofverbruik (10% van de totale score);
  • levensduur van de band (20% van de totale score).

In elke categorie krijgen de geteste banden een beoordeling op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 de hoogste score en 5 de laagste is. De eindscore op basis waarvan de ADAC-aanbeveling wordt verleend, wordt berekend op basis van het gewogen gemiddelde. Om een positieve score te krijgen, moet de band goede resultaten krijgen in elk van de genoemde categorieën. Dit komt omdat alleen goede en gebalanceerde bandparameters een maximale verkeersveiligheid kunnen garanderen.

Verschillende auto's vereisen verschillende banden.


De beste zomerbanden met maat 225/40 R18 volgens ADAC

Model
Punctatie
Score
Continental PremiumContact 6
2,1
goed
Michelin Pilot Sport 4
2,1
goed
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
2,2
goed
Maxxis Victra Sport 5
2,2
goed
Nexen N'Fera Sport
2,6
bevredigend
Sava Intensa UHP 2
2,7
bevredigend
Vredestein Ultrac Vorti
2,7
bevredigend
Falken Azenis FK510
2,9
bevredigend
Bridgestone Potenza S001
3,0
bevredigend
Kumho  Ecsta  PS71
3,0
bevredigend
Nokian Powerproof
3,0
bevredigend
Pirelli P Zero
3,0
bevredigend
Toyo Proxes Sport
3,0
bevredigend
Hankook Ventus S1 evo3
3,1
bevredigend
Cooper Zeon CS-Sport
3,3
bevredigend
Rotalla Setulla S-Pace RU01
3,6
voldoende

In 2020 testte ADAC ook zomerbanden met maat 235/55 R17 – bekijk de resultaten.

Continental PremiumContact 6 (algemene score – 2,1)

Continental PremiumContact 6 is een band uit de premiumklasse ontworpen voor het zomerseizoen, ontwikkeld door één van de meest succesvolle producenten ter wereld. De jarenlange ervaring in de creatie van banden heeft voor dit model geresulteerd in uitstekende prestat.

De band onderscheidt zich van de concurrentie op het gebied van veiligheid en duurzaamheid, met behoud van een duidelijk sportief karakter. Een speciale rubbersamenstelling en een innovatief loopvlakpatroon zorgen ervoor dat de PremiumContact 6 een extreem korte remafstand op een nat oppervlak biedt. Dit wordt onder meer bevestigd door tests van dit jaar, waarbij Continental de hoogste score in deze categorie van alle geteste modellen kreeg.

Een echte vertegenwoordiger van de premiumklasse moet ook een hoge kilometerstand en een lage rolweerstand bieden, zodat reizen met de auto zo milieuvriendelijk mogelijk blijft. Dit is het geval met Continental PremiumContact 6, die langzaam afwrijft en het brandstofverbruik in de auto vermindert.

Michelin Pilot Sport 4 (algemene score – 2,1)

Michelin Pilot Sport 4 is een zomerband van het type Ultra High Performance, die niet alleen goede resultaten haalt tijdens tests, maar ook veel vertrouwen geniet bij de bestuurders. Ze worden gretig gekozen, vooral door degenen die de perfecte balans tussen grip in de regen en prestaties op droge oppervlakken verwachten. In beide categorieën stond Michelin Pilot Sport 4 voorop in de ADAC-test.

Nauwkeurig manoeuvreren onder alle omstandigheden werd bereikt met behulp van een speciale aramide-nylon band, d.w.z. de DynamicResponse-technologie. Aan de andere kant onderscheidt het asymmetrische loopvlak dat in dit model wordt gebruikt zich door een snelle aanpassing aan het oppervlak, dus „reageert” deze op verkeerssituaties.


Pilot Sport 4 is een voorstel voorbereid door de Franse groep Michelin voor de meeste veeleisende bestuurders.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (algemene score – 2,2)

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is een band die is ontworpen voor sportwagens, en die in de ADAC-test van dit jaar slechts 0,1 punten verschil had met de winnaars. Dit zomermodel onderscheidt zich door veilig rijden en effectief remmen op natte wegen. Deze presteert ook goed op droge oppervlakken, wat niet alleen wordt bevestigd door goede prestaties, maar ook door de sportieve ervaring die door veel bestuurders worden genoemd.


Volledige stuurprecisie werd in dit model bereikt dankzij de optimalisatie van de zijdelingse krachtoverbrenging tijdens het rijden. De tijdens de reis gegenereerde energie wordt gelijkmatig verdeeld over het gehele loopvlak, waardoor de auto „aan de weg blijft kleven” en onmiddellijk reageert op de manoeuvres van de bestuurder.


Nieuw op het model Eagle F1 Asymetric 5 is een speciale rubbersamenstelling die uitstekende remprestaties verzekert in natte omstandigheden, met behoud van een hoge duurzaamheid en stijfheid van de bandstructuur. De veelzijdige banden uit het UHP-segment werken uitstekend voor bestuurders die een maximale sportieve rijervaring verwachten.

Verschillende gezichtspunten

De jaarlijkse ADAC-tests zijn een geweldige bron van informatie over banden, maar dit betekent niet dat ze de enige bron van betrouwbare kennis zijn. Voordat u een nieuwe set banden koopt, is het de moeite waard om op verschillende plaatsen te kijken:

  • Vorige editie van de ADAC-tests – onderzoeksresultaten van voorafgaande jaren zijn een goede verwijzing naar de samenvattingen van dit jaar.
  • Andere tests – ADAC is niet de enige organisatie die bandenprestaties onderzoekt. Elk jaar worden er verschillende waardevolle opmerkelijke tests  georganiseerd door onafhankelijke tijdschriften en verenigingen. Autobild, AutoZeitung, ACE of AMS zijn er slechts een paar van.
  • Opinies van bestuurders – Oponeo is ook een platform waarop gebruikers de banden kunnen beoordelen die ze hebben gekocht. Ga na wat mensen denken over een bepaald model waarmee ze duizenden kilometers hebben gereden.