Betere prestaties, een kortere remweg, optimale grip; dit alles wordt beïnvloed door de temperatuur van de banden. Als je zorgt voor de juiste omstandigheden, zowel tijdens het gebruik van de banden als wanneer ze worden opgeslagen, kun je lang blijven genieten van hun volledige prestaties. Wat moet je hierover weten?
De temperatuur van de banden heeft een grote invloed op de prestaties van de banden.
Temperatuur van banden en wegprestaties
Banden warmen geleidelijk op tijdens het rijden. Het schoudergedeelte wordt het warmst, vooral in bochten. De temperatuur van de banden tijdens het rijden moet ongeveer 60⁰C zijn. Om dit te bereiken moet de auto ongeveer 30 minuten rijden.
Geldbesparing is een van de voordelen van een goed opgewarmd rubbermengsel. Als het opwarmt tot de juiste temperatuur, neemt de rolweerstandscoëfficiënt af tot een stabiel niveau. Dit heeft een aanzienlijke invloed op het brandstofverbruik en zorgt ervoor de auto minder verbrandt.
Het is goed om te weten dat de temperatuur van de banden snel verandert tijdens het remmen. Bij een auto die is uitgerust met ABS, wat voorkomt dat de wielen blokkeren, stijgt de temperatuur tot ongeveer 70-80⁰C. In een auto zonder ABS kan deze waarde twee keer zo hoog worden. Als de auto plotseling tot stilstand komt, zijn er vaak sporen van versleten rubber op het asfalt te zien.
Banden opwarmen bij sportauto's
Zoals we al eerder aangaven, ligt de optimale temperatuur voor een all season-, winter- of zomerband bij het rijden in het verkeer rond de 60 ⁰C voor een goede grip en een lagere rolweerstand. Intensief gebruikte banden op raceauto's presteren echter pas optimaal bij hogere waarden - vanaf 70⁰C. Waarom is dat?
UHP- en sportmodellen met een hoge snelheidsindex (W, Y, (Y)) zijn gemaakt van hardere rubbermengsels, die langer nodig hebben om op te warmen. In de eerste paar minuten van het rijden, of als het buiten koud is, hebben de banden meer tijd nodig om op te warmen en de nodige grip te leveren. Daarom wordt de temperatuur van elke band gerapporteerd door de boordcomputers van sportauto's, die aangeven wanneer de band onvoldoende of overmatig is opgewarmd. Zo weten bestuurders wanneer ze verzekerd zijn van hoge prestaties en optimale duurzaamheid. Het is belangrijk om te onthouden dat de mate van opwarming niet alleen van invloed is op de rijprestaties. Deze schommelingen leiden ook tot een drukwijziging in de band, wat weer merkbaar is in de tractie-eigenschappen.
Soms zien we tijdens autoraces ook dat de wielen van de auto's bedekt worden met speciale verwarmingsdekens die het optimale aantal graden Celsius handhaven. De temperatuur van F1-banden moet bijvoorbeeld schommelen tussen 90-110⁰C, wat bereikt kan worden als er op racetempo wordt gereden.
Wat is bandentemperatuur A?
Als je naar de banden kijkt, zie je de temperatuurvermelding A, B of C op de zijkant van de band. Dit geeft de weerstand van de band tegen oververhitting aan, wat onder andere van invloed is op de levensduur van de band. De letter 'A' geeft de best presterende producten aan.
Interessant om weten is dat de temperatuurvermelding A, B of C is bedacht door het Amerikaanse Ministerie van Transport DOT. Het maakte hierbij gebruik van het UTGQ prestatie-evaluatiesysteem, waarin temperatuur een van de drie geëvalueerde criteria is. Tijdens het testen worden banden geïnspecteerd door gecertificeerde machines. Elk product dat in de Verenigde Staten op de markt komt, moet het UTGQ-label dragen. Daarnaast is het ook te vinden op veel bandenmodellen die verkrijgbaar zijn op de Europese markt.
Het is handig om vertrouwd te raken met de temperatuurvermeldingen op de banden. Oververhitting van een band, wat is het risico?
Als de bandenspanning te laag is, kan het gevaarlijke verschijnsel van oververhitting optreden. Oververhitting kan ook optreden wanneer te lang wordt gereden op de snelheidslimiet die door de bandenfabrikant is opgegeven. In dat geval warmt de band zeer snel op, wat kan leiden tot interne verbranding van de rubbersamenstelling. Hierdoor is de band niet meer geschikt voor verder gebruik.
Oververhitting van een runflatband
Een bijzonder voorbeeld van banden zijn de runflatmodellen, die ontworpen zijn om de gevolgen van een plotselinge daling van de bandenspanning na een lek te verminderen. Door hun ontwerp kan de auto over bepaalde afstanden op lagere snelheid blijven rijden. Er wordt aangenomen dat dit een afstand tot 80 km is met een maximumsnelheid tot 80 km/u, zodat je veilig een garage kunt bereiken. Het is echter belangrijk om te onthouden dat je je hierbij strikt aan de aanbevelingen van de fabrikant moet houden. Spanningsverlies kan bijdragen aan een toename van de warmte in de band, dus als we de aanwijzingen negeren, kunnen we te maken krijgen met het probleem van oververhitting.
Bandenspanning versus luchttemperatuur
In deze context is het nuttig om nader in te gaan op de relatie tussen het bandenspanningsniveau en de luchttemperatuur. Hoe lager de waarde die de thermometer aangeeft, hoe verder de bandenspanning daalt. Bij elke 10⁰C waarmee de temperatuur afneemt, daalt de druk met 0,1 bar. Op koude dagen, wanneer waarden van -20⁰C worden gemeten, kan het drukverschil oplopen tot 0,4 bar. Daarom is het raadzaam om in de winter regelmatig een bandenspanningsmeter te gebruiken en de band indien nodig op te pompen.
Banden wisselen en opslaan en bandentemperatuur
Het weer en de buitentemperatuur hebben invloed op het weggedrag van de band. De gebruikte rubbersamenstelling verschilt per band. Dit is de reden waarom je niet in de zomer op winterbanden moet rijden en vice versa. Tijdens de seizoenswisseling is een gemiddelde temperatuur van 7⁰C gedurende meerdere dagen achter elkaar het signaal voor een bezoek aan de bandenspecialist voor een bandenwissel.
Wist je dat...
winterbanden het best presteren bij temperaturen onder 7⁰C? Ze behouden hun optimale elasticiteit en zijn ontworpen om beter controleerbaar te zijn in moeilijke omstandigheden. Zomerbanden daarentegen slijten langzamer bij warm weer en voeren water beter af bij zware regenval, terwijl ze ook goede prestaties leveren op droog wegdek.
Voor optimale prestaties moeten we ook aandacht besteden aan de juiste opslag van de banden. De bewaartemperatuur mag niet te laag of te hoog zijn. Koude lucht leidt tot verharding van de rubbersamenstelling, terwijl hitte leidt tot vroegtijdige veroudering. De optimale waarde ligt tussen +5 en +35⁰C. Vermijd plaatsen die zijn blootgesteld aan uv-straling, die een negatief effect heeft op de conditie van de banden.