In België rijden op dit moment meer dan 650.000 bedrijfswagens rond, waarmee dit een enorm deel van het totale auto’s in België vormt. Slechts een klein deel van deze wagens is elektrisch en het aandeel neemt nog verder af wanneer we de hybride uit de cijfers schrappen. Dat de diesel onherroepelijk terrein aan het verliezen is, dat staat vast. Maar hoe haalbaar is die volledig elektrische vloot nou precies. Zijn er mogelijkheden voor het Belgisch bedrijfsleven of zijn we voorlopig toch nog gebonden aan de benzinewagen – en daarmee indirect ook CO2-uitstoot binnen onze mobiliteit?

Drempels moeten gladgestreken worden voor de elektrische vloot

De Vlaamse regering is druk bezig met het bevoordelen van de volledig elektrische rijder. Waar de hybride nog geweldige fiscale voordelen liet zien voor 2020, is het aantal hybridemodellen met fiscaal voordeel in 2020 vele malen lager. Ook de federale overheid wil naar een nationaal wagenpark zonder CO2-uitstoot. Onder andere door die fiscaliteit, maar ook door in te zetten op een betere infrastructuur qua laadpalen.

Tot zover ziet het er goed uit. Maar er zijn meer drempels die gladgestreken moeten worden vooraleer het elektrische wagenpark écht het beeld over kan nemen. Een enorme drempel is de beschikbaarheid van modellen, zeker voor een gemiddeld of lager budget. Niet elke elektrische auto leent zich als bedrijfswagen. Als manager (of ambachtsman) is een Peugeot iOn geen logische keuze, en ook de Smart EQ ForTwo valt al snel af. Aan het zakelijke wagenpark zitten meer eisen – er zijn wagens nodig die genoeg ruimte, comfort en mogelijkheden bieden.

Die markt is nog schaars bediend. De modellen die er al wel zijn, hebben hoge instapprijzen. Vele malen hoger dan die benzinewagens. Tel daarbij op dat de ‘vloot’ niet uit één auto bestaat, maar soms tot meer dan 100 wagens, en het is duidelijk waarom dit een hoge drempel is.

Ook is het aantal laadpalen op dit moment nog steeds aan de lage kant. De hogere actieradius van de gemiddelde EV is daarbij geen troost; een goed laadnetwerk biedt een veilig gevoel.

Dus die elektrische vloot kunnen we vergeten?

Geenszins! Het elektrisch rijden heeft al een opmars gemaakt onder zakelijke rijder. Mede vanwege het verlies van de dieselwagen. Maar laten we de concrete statistieken voor Vlaanderen er eens bij pakken. Dan zien we dat er in 2018 in totaal 2658 elektrische auto’s ingeschreven werden, tegen 6925 hybriden. Een jaar later was het aantal elektrische auto’s dat nieuw ingeschreven werd opgelopen naar 6575 (+247%) tegen 6693 (-3%) hybriden. Daarvan waren 3516 volledig elektrische auto’s ingeschreven op de naam van een bedrijf.

In 2019 won de hybride het overigens nog wel in absolute cijfers, gekeken naar de zakelijke vloot. Er waren namelijk bijna 4000 hybriden die op naam van een bedrijf stonden. Maar het mag duidelijk zijn dat de EV de inhaalslag begonnen is.

6 op de 10 nieuwe auto’s rijdt echter nog gewoon op benzine

De neerwaartse statistieken voor de diesel worden echter nog vooral opgevangen door de stijging van het aantal benzinewagens. Bijna 60% van de nieuw ingeschreven wagens in 2019 was voorzien van een benzinemotor in het Vlaams Gewest bijvoorbeeld.

Toch staat die volledig elektrische vloot voor de deur. De ontwikkelingen in 2020 maken de EV ook voor de zakelijke rijder aanzienlijk aantrekkelijker. Want:

  • De instapprijs van aantrekkelijke modellen gaat omlaag
  • De actieradius van de EV zit in de lift naar afstanden boven de 400 kilometer
  • Laadmogelijkheden nemen toe, waaronder zakelijke laadstations en publieke laadpalen
  • De fiscaliteit drukt de ondernemer naar de EV

Een lagere instapprijs

Bedragen van € 50.000 of meer voor een instapmodel met een lagere actieradius… Dat is verleden tijd. In 2020 komen verschillende modellen op de markt die ook voor de stoere zakelijke rijder een prima optie zijn, én het wagenpark betaalbaar houden. Zoals de krachtige Hyundai IONIQ, de MG ZS en de Peugeot e-208 waarmee PSA een verrassing gebracht heeft. Alle modellen hebben een instapprijs onder de € 40.000. Dit is uiteraard zonder alle mogelijke opties.

De zakelijke wagenvloot bestaat niet alleen uit personenwagens. Het zijn ook de grotere bussen die het werk moeten verrichten. In dat opzicht kunnen we niet om de Mercedes EQV heen. Een MPV met 204 pk, 90 kWh batterij en een actieradius van 405 kilometer. Een aantrekkelijk model dat in 2020 op de markt moet komen, máár de prijs is nog niet bekend.

De Nissan e-NV200 Evalia mag dan natuurlijk ook in de lijst. De actieradius van 200 kilometer is aanzienlijk minder, maar de instapprijs van € 45.000 maakt dit wel een mogelijke speler voor de elektrische vloot.

Het aanbod aan nieuwe elektrische auto’s kan die elektrische vloot weleens een stuk aantrekkelijker maken.

Hogere actieradius

Je wilt niet om een verlengsnoer moeten vragen wanneer je bij een klant aankomt. Dat hoeft ook niet meer. De actieradius van de gemiddelde elektrische wagen gaat richting de 400 kilometer én eroverheen. Dit maakt het inzetten van de EV aantrekkelijker voor veel bedrijven.

Laadmogelijkheden

In 2019 nam het aantal laadpalen in België toe met 3.000 stuks. Daarnaast kan de aanschaf én installatie van een laadpaal 100% afgetrokken worden door ondernemers. Er worden geen subsidies verstrekt op de aanschaf of installatie van de laadpalen, maar de volledige aftrekbaarheid is waarschijnlijk een van de redenen voor de sterke toename van het aantal zakelijke laadmogelijkheden. Ook is het installeren van een thuislader tegenwoordig een prima en betaalbare mogelijkheid, net als het aanschaffen van een simpele laadkabel. Op de installatie van een thuisbatterij (voor particulieren!) is overigens wel subsidie in Vlaanderen (250 euro per kWh tot maximaal € 3200 of 35% van de totale investering).

Zakelijk geladen stroom voor de EV is overigens ook 100% aftrekbaar.

Fiscaliteit

De hybride is langzaam op de retour uit het zakelijke wagenpark. Veel van de modellen hebben geen fiscale voordelen meer. De benzinerijder kan fiscale voordelen ook vergeten. De echte voordelen liggen bij de EV. En fiscale voordelen zijn altijd aantrekkelijk, zeker wanneer het gaat om een groter wagenpark.

De elektrische vloot is in opkomst

De Cronos Groep in Kontich kon in 2019 nog schitteren met de grootste elektrische vloot, maar het is de vraag hoe lang die status bewaard kan blijven. De Belgische bedrijven stappen van de diesel af en de elektrische wagens bieden steeds meer mogelijkheden en voordelen. De elektrische vloot is een kwestie van tijd – en dan hebben we het niet over meerdere jaren.