Elektrisch rijden wordt in toenemende mate populair. Ook in België neemt het aantal elektrische wagens in hoog tempo toe, waarmee de achterstand weggewerkt lijkt te worden. Ben jij ook op zoek naar een elektrische auto, dan is het goed om te weten dat de tweedehandsmarkt steeds meer modellen laat zien. De leasecontracten van de vroege vogels lopen namelijk af en zij kiezen voor de nieuwere modellen.
Hoog tijd dus om te kijken wat de beste elektrische auto’s van dit moment zijn. Om je hierbij direct in de startblokken te zetten, hebben we twee lijstjes gemaakt. Eerst een lijst met de goedkoopste modellen en daarna een lijst met de beste auto’s volgens de consumenten.
De goedkoopste elektrische auto’s in België
Wanneer je zoekt naar de goedkoopste alternatieven, dan kom je vaak grappige opties tegen. Helaas is het bij de lijst met de goedkoopste elektrische auto’s in België echt niet anders. Op nummer één staat namelijk een type dat lastig een auto genoemd kan worden. De overige twee wagens in de lijst hebben tegenwoordig ook meer nadelen dan voordelen – maar alleen naar de prijs gekeken, ziet de lijst er zo uit:
De Renault Twizzy
De Citroën C-Zero
De Peugeot iON
De Peugeot iON stond overigens bij introductie helemaal niet in de lijst met de goedkoopste elektrische auto’s. De nieuwprijs moest € 30.000 zijn, maar verkopen bleven uit omdat de drempel veel te hoog was voor de consument. Peugeot verlaagde daarop het prijskaartje naar € 21.866. Met de aftrek van € 5.000 aan subsidie in Vlaanderen komt de prijs daardoor op € 17.866.
Het is natuurlijk ook mogelijk om een auto op afbetaling te kopen, zodat je alsnog duurzaam kunt rijden in een elektrische auto.
Weinig aantrekkelijk?
Er is veel kritiek gekomen op alle drie de modellen. Voor de Renault Twizzy is dat begrijpelijk. Het lijkt eerder een luxe uitgevoerde golfkar dan een auto. De Peugeot en de Citroën hebben een andere achtergrond. Zij worden afgekraakt omdat zij een tegenvallend bereik hebben en weinig ruimte bieden aan de inzittenden. Allemaal leuk en aardig, maar deze types zijn ontwikkeld als compacte auto’s voor stedelijk gebruik. En dan zijn het best interessante opties.
En de beste elektrische auto’s in België?
Wat zijn dan de beste elektrische auto’s in België? Kijken we naar de verkoopsuccessen, dan ziet de lijst er zo uit:
Nissan Leaf
BMW i3
Tesla Model S
Zijn dat automatisch de beste auto’s? Nee, want de verkoopsuccessen worden grotendeels bepaald door de positie op de markt en de marketing zelf. Het wordt al beter met de lijst van de ANWB met testen van elektrische auto’s. Omdat de ANWB echter uitsluitend modellen met vier portieren en een prijs onder de € 50.000 gekozen heeft, is dit ook geen lijst waarmee de beste elektrische auto’s op rij gezet kunnen worden. De selectie van automodellen is simpelweg te smal, zeker omdat er boven de € 50.000 echte toppers zitten.
Onze lijst met de beste elektrische wagens voor 2019
Bij onze lijst hebben we geen rekening gehouden met de prijs, omdat we juist de beste modellen willen vinden. We hebben daarentegen wél gekeken naar features en onderscheidende eigenschappen. Zo kun je de aankoop namelijk net wat makkelijker verdedigen tegenover je vrouw straks.
1. Porsche Taycan
Hoppa, € 110.000 voor de Porsche Taycan. Het is een flinke prijs, maar in verhouding met de overige modellen van Porsche valt de prijs eigenlijk best mee. Het is overigens meer een beest dan een auto. Je trekt op van 0 naar 100 in 3,5 seconden en de actieradius van 400+ kilometer is heel prima. Wat echter écht onderscheidend is, is het 800 Volt-laadsysteem dat door Porsche ontwikkeld is. Binnen een kwartier laadt de accu namelijk 80% op. Juist, je eet een burger en kunt weer gewoon verder rijden.
2. Jaguar XJ
Jaguar zet ontzettend grote stappen op de markt van het elektrisch rijden. De XJ bewijst dit opnieuw, ondanks dat er spaarzaam informatie naar buiten gebracht is. Wat we wel weten, is dat deze auto vierwielaandrijving krijgt met twee elektromotoren, eentje voor elke as. Ook hier een bereik van meer dan 400 kilometer, maar vooral een auto die er ontzettend luxe, modern en sexy uitziet. Zeg maar een auto waar je wel een chauffeur voor wilt hebben.
3. Volkswagen e-Golf
Dit is misschien het minst sexy model in de lijst, maar het is wél een VW Golf. Degelijkheid, jarenlange ervaring met het ontwerp en platform en meer aandacht voor kwaliteit en details dan oog voor luxe (daar heeft Volkswagen Audi immers voor). Met een nieuw infotainmentsysteem, verwarmbare voorruit en spraakbediening zorgt Volkswagen er bijna voor dat we vergeten dat het bereik nu nog slechts 230 kilometer is. En dat is wat de dealer zelf zegt. Desalniettemin: een kwalitatieve elektrische auto tegen een relatief zacht prijsje.
De topper die nog niet uit is: de Audi E-tron Sportsback
Audi. Het merk dat lang de minst zuinige auto’s maakte op de Europese markt. Het merk dat waterstof als de optie voor de toekomst zag en maar bleef gooien met opties voor de luxere modellen. Maar Audi is weer met beide benen op de grond komen te staan en heeft dé elektrische auto voor 2019 ontworpen.
De basis: de Audi A7, het Duitse topmodel, maar je komt nóg wat hoger te zitten in de E-tron. Net geen 500 pk onder de motorkap en een bereik van bijna 450 kilometer op één accu. Deze cross-over is in staat om de petrolheads over te halen elektrisch te rijden, want ondanks het gewicht van 2100 kilo is de maximale snelheid 210 kilometer per uur en zit je binnen vijf seconden op 100 kilometer per uur vanuit stilstand. Prijs? Rond de 90.000 euro, maar dat is uiteraard zonder de vele opties. Het blijft immers wel Audi.
Direct instappen en wegrijden?
De nieuwe modellen sprankelen en zijn aantrekkelijk, de tweedehandsmarkt breekt tegelijkertijd open met jong gebruikte auto’s die slechts één eigenaar hebben en dealeronderhouden zijn. Maar vind je het te vroeg om over te stappen naar elektrisch rijden? Dan wacht je nog even totdat het elektrisch rijden echt goedkoper en makkelijker is dan het rijden op fossiele brandstoffen. Zo heb je nog even de tijd om te sparen.