De auto-industrie produceert zo’n acht miljard ton CO² per jaar, wat ongeveer 15 procent van de wereldwijde koolstofemissies is. Die forse voetafdruk is de afgelopen jaren al flink verminderd door het inzetten van nieuwe technologie die hebben geleidt tot een lager naftverbruik, alternatieve brandstoffen en elektrische voertuigen. Welke groene ontwikkelingen kunnen we dit jaar verwachten?

Vermindering van de CO² door de “95 gram” regeling:

De Europese ‘95 gram’ -maatregel betekent dat de CO²-uitstoot van alle auto’s die een fabrikant dit jaar verkoopt gemiddeld niet hoger mag zijn dan 95 g/km. We expliqueren met een voorbeeld van een fabrikant die een redelijke verkoop heeft op de Europese markt, Suzuki, met 233.000 verkochte auto’s in 2018. Voor het voorbeeld gaan we ervan uit dat Suzuki alleen maar het ‘kleine boodschappenmodel’ Jimny verkoopt.

Deze lichtgewicht Jimny stoot maar liefst 178 gram CO² uit. 178 minus 95 is 83, dus de populaire Jimny zit 83 g/km boven het maximaal toegestane gemiddelde. 83 maal 233.000 auto’s is 19,3 miljoen gram. Vermenigvuldig dat met 95 euro boete per gram, en we komen tot de gigantische boete voor Suzuki van 1,84 miljard euro.

Wellicht vandaar dat Suzuki geen Jimny verkoopt in België, en volgens een woordvoerder is het zelfs mogelijk dat het merk zich van de Europese markt terugtrekt als de boetes te hoog dreigen op te lopen. Maar andere merken zien in deze bedreiging ook een kans om hun marktaandeel te vergroten, en zetten vol in op elektrische auto’s.

Volkswagen bvb, de marktleider in België, zou dit jaar met de ID3 komen. Directeur Herbert Diess rekende ons eerder voor dat het bedrijf verantwoordelijk is voor 2 procent van de globale CO² uitstoot. Maar we zien de auto nog steeds niet bij de dealer, waarschijnlijk vanwege software-problemen. Dus het zal erom gaan spannen of dat België dit jaar voor elektrisch rijden kiest!

Maar mocht je van plan zijn om een elektrische auto te kopen, dan is het een goed idee om te wachten tot het einde van jaar. Ten eerste omdat dan de verschillende laadnetwerken verder uitgebreid zijn. Maar vooral omdat fabrikanten die hun gemiddelde niet halen naar alle waarschijnlijkheid duizenden euro’s korting moeten geven op alle modellen die voordeliger zijn in hun CO² uitstoot. Daaronder vallen vooral de elektrische modellen omdat die twee keer meegerekend mogen worden en het gemiddelde dus sneller omlaag halen.

Spider-wagen

Enkele spitstechnologie bedrijven, zoals Goodyear en Spiber, zijn erin geslaagd spinnenzijde na te maken. Spinnenzijde is even sterk als koolstofvezel, maar is 40 maal taaier. Toepassingen voor de auto-industrie werden de afgelopen jaren uitgewerkt, zoals een dunner en lichter polyurethaanschuim voor autostoelen, met behoud van comfort. Samen met Toyota werd de schokabsorptie in autodeuren vernieuwd: in plaats van het zware en niet duurzame staat kan nu gekozen worden voor spinnenzijde dat lichter en duurzaam is en voor verhoogde schokabsorptie zorgt. Goodyear gebruikt spinnenzijde in de zichzelf reparerende concept band "reCharge”. Met deze nieuwe materialen kunnen auto's lichter worden, wat voor minder CO² -uitstoot en een lager energieverbruik zorgt.

IoT- en V2I-technologieën: slimmer rijden

Het Internet of Things (IoT) - een verbindingsnetwerk tussen systemen van internetcompatibele apparaten – is een spitstechnologie die auto’s een nieuwe manier biedt om met elkaar en met hun omgeving te communiceren. Momenteel bestaat er communicatie van voertuig-naar-voertuig (V2V) en voertuig-naar-infrastructuur (V2I). Met voertuig-naar-voertuig communicatie kunnen auto's of wagenparken en-route met elkaar communiceren, waarbij de nabijheid en snelheid worden beoordeeld. Voertuig-naar-infrastructuur communicatie stelt voertuigen in staat om te communiceren met IoT apparaten op de weg, zoals stoplichten, vangrails en andere structuren om factoren die de veiligheid beïnvloeden, zoals nabijheid en weersomstandigheden, beter te beoordelen. Deze communicatie met de infrastructuur zorgt ervoor dat auto’s de chauffeur kunnen helpen om de rijstijl aan te passen en energie te besparen. Anticiperend remmen en het vermijden van files…het draagt allemaal bij aan een verminderd naftverbruik.

Recyclen van autodelen

Als automobilist besef je waarschijnlijk niet hoeveel van je wagen al opnieuw gebruikt wordt. Fabrikanten hergebruiken zoveel mogelijk materiaal van oude auto’s en verminderen zo vervuilende stoffen, emissies en middelen die worden gebruikt om nieuwe voertuigen te maken. Ongeveer 5,3 miljoen personenauto's en lichte vrachtwagens worden jaarlijks in Europa gesloopt en 88% van de onderdelen en materialen wordt gerecycleerd. België doet het aanzienlijk beter met maar liefst 94%. Ook de lithiumbatterijen van elektrische auto’s worden steeds verder gerecycleerd, en dat zal de kosten van deze tractiebatterijen aanzienlijk verlagen. De markt voor het hergebruiken van deze lithium tractiebatterijen wordt door Europa gedomineerd en kan dit jaar met maar liefst 15 procent groeien.

Groene autobanden

Milieuvriendelijke, ofwel groene banden verlagen het energieverbruik van voertuigen en daarmee de CO²-uitstoot. Het energieverbruik wordt voor een groot deel beïnvloed door de rolweerstand van de autoband, en groene autobanden verminderen de hoeveelheid wrijving die optreedt tijdens het rijden. Door hun lagere rolweerstand verbruiken auto’s met groene banden niet zoveel brandstof om te kunnen rijden. Groene banden, die mogelijk zijn gemaakt door de recente vooruitgang in het structurele ontwerp van banden en de samenstelling van rubberverbindingen, zijn zowel milieuvriendelijk als prestatiegericht. Banden die speciaal voor elektrische auto’s worden ontworpen blinken uit in comfort, prestaties en een gunstig energieverbruik, en daarvan kun je dit jaar meer modellen verwachten. Pirelli is al actief op deze markt met de P-elect, Michelin heeft de Energy-E-V en de andere producenten zullen dit jaar ook hun nieuwe modellen aan de man brengen.

Tot slot

Eén ding is duidelijk, de auto industrie wordt steeds bewuster van de ecologische voetafdruk die ze achterlaten. Hierdoor blijft ze innoveren en worden technologische ontwikkelingen ingezet om de uitstoot terug te dringen. Deze ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden zoals de IoT en V2I, die helpen om de CO²-uitstoot te verminderen en auto’s efficiënter te laten rijden. Daarnaast geeft de overheid de autofabrikanten een ‘subtiel’ steuntje in de rug wat betreft groene innovaties. Zo zorgt de ‘95 gram’ regeling ervoor dat de autoproducenten niet meer om de elektrische modellen heen kunnen. Dit alles om ervoor te zorgen dat de uitstoot vermindert wordt en we bouwen aan een groenere toekomst.