Heel de wereld is momenteel in de ban van het coronavirus, zo ook België. Dit resulteert dat veel landen een zogeheten ‘lockdown’ hebben. In België is dit sinds 18 maart van kracht. Hier zijn alleen de levensbehoeften winkels en voorzieningen nog open. Dit heeft een flinke impact op de economie en verschillende industrieën. Wat betekenen al deze maatregelen voor de Belgische automotive industrie?

Harde klap

Op 13 maart werd het besluit door de overheid genomen dat autobedrijven niet meer in het weekend mochten open zijn. Deze maatregelen werden aangescherpt op 18 maart waardoor de activiteiten van importeurs, garagebedrijven en verhuurders bijna volledig stil liggen. Dit zorgt voor lastige tijden voor de Belgische autobranche. In maart zijn er namelijk ongeveer 45 procent minder auto’s geregistreerd dan gewoonlijk.

Toch heeft elke crisis een kanttekening. Vanwege het feit dat er momenteel namelijk minder auto’s op de weg zijn, slijten de banden minder snel en worden er ook minder schades geclaimd. Consumenten hebben op dit moment dus minder kosten aan hun auto’s en verzekeraars krijgen minder claims binnen.

Wereldwijd probleem

Het feit dat het coronavirus officieel benoemd is tot een pandemie, geeft duidelijk aan dat heel de wereld momenteel problemen heeft. Doordat in diverse landen de economie (en dus ook fabrieken) deels stilligt, is de wereldwijde handel ook flink geraakt. Diverse automerken hebben hun fabrieken vanwege de uitbraak van het virus al dichtgegooid, waaronder: PSA (Peugeot, Citroën en Opel) in Europa, Hyundai in Zuid-Korea, Nissan in Japan en Fiat in Servië. Toch zitten niet alle autobedrijven stil. Onder andere de PSA-groep helpt mee met de productie van beademingsapparatuur.

Daarnaast is ook de internationale levering moeilijker geworden, omdat diverse landen een aantal wegen hebben afgesloten. Deze maatregelen veroorzaken in elk geval momenteel nog niet voor een tekort aan auto’s. Autobedrijven hebben namelijk de showrooms nog vol met auto’s staan waar ze momenteel lastiger vanaf komen. Daarnaast hebben sommige autobedrijven ook een contract met automerken en zijn ze verplicht om een bepaald aantal auto’s af te nemen. In deze tijden is het lastiger om aan kopers te komen voor deze auto’s, wat mogelijk kan zorgen voor diverse geldproblemen en in het ergste geval zelfs faillissementen.

Wereldwijd komen er dus allerlei bedrijven in de problemen vanwege het virus. In Nederland hebben autobedrijven vergelijkbare problemen vanwege het virus. Echter is hier wel het grote verschil dat hier een ‘intelligente lockdown’ van kracht is, waarbij de autoshowrooms dus (voorlopig) nog open zijn.

Wanneer het virus afzwakt, zullen alle problemen dus nog lang niet verholpen zijn. De klap die het virus aan de wereldwijde economie en het sociale leven heeft gegeven, zal nog lang voelbaar zijn.

Brancheorganisaties doen een oproep

Op 3 april heeft de Belgische autobranche een oproep gedaan om de beperkingen die de lockdown met zich meebrengt te versoepelen. De lockdown kost de automotive branche in België namelijk een fortuin. De versoepelingen moeten er vooral voor zorgen dat al bestelde, en daarnaast ook nog niet verkochte voertuigen, worden verkocht en afgeleverd binnen de geldende termijn. Als het aan de brancheverenigingen ligt, wordt de handel in auto’s, de aflevering van auto’s en het onderhoud en de reparatie aan auto’s na 19 april weer zo spoedig mogelijk hervat. 19 april is de datum tot wanneer de lockdown op dit moment geldt in België.

Uiteindelijke gevolgen

De gevolgen op dit moment van het coronavirus zijn vooral lege showrooms en lagere cijfers betreft (offline) verkopen. Echter beweren Duitse experts dat nieuwe auto’s mogelijk tot 50 procent goedkoper zullen worden. Heb je op dit moment toch een andere auto nodig? Dan is het goed om te gaan voor een auto-abonnement wat extra zekerheid biedt, zodat je als klant vanwege de economische onzekerheid geen grote risico’s loopt. Als je geen haast hebt, dan kun je, volgens de Duitse experts, het beste even wachten met het aanschaffen van een andere auto. Wellicht zijn de auto’s binnenkort namelijk een stuk goedkoper!