Autobanden maar saai, altijd van rubber en natuurlijk alleen in ronde vorm beschikbaar? Die wereld verandert zodra je kijkt naar de conceptbanden van de toekomst, al blijft de vorm gewoon hetzelfde uiteraard. De opkomst van de zelfrijdende auto, de elektrische wagen of juist de modellen op waterstof en wellicht zelfs de vliegende auto. Zij zorgen ervoor dat de bandenfabrikanten mee moeten en nu al moeten plannen wat zij in de toekomst gaan doen. En dat geeft ons de kans om ons alvast te verlekkeren aan de conceptbanden voor de auto’s die de toekomst moeten bepalen.

Eagle Urban 360 van Goodyear

Artificial intelligence in een autoband? Ja hoor, wel als het aan Goodyear ligt. De autofabrikant wil de banden een inherent onderdeel maken van het zenuwsysteem van de auto. Wat betekent dit concreet? Simpel, de band moet contact kunnen leggen met andere auto’s om te overleggen over de omstandigheden, moet kunnen communiceren met verkeersinformatie en zelf kunnen registreren om zo meer real time informatie mogelijk te maken.

De bionische laag van de Eagle Urban 360 moet dit mogelijk maken. Deze laag zorgt er ook voor dat de band zichzelf aanpast naar de wegomstandigheden en de vele sensoren zullen in staat zijn om alle kleine veranderingen op te pakken. Gaat het regenen, dan wordt deze band dus zelf een regenband.

En dat alles moet er dan ongeveer zo uit gaan zien:

Vision conceptband van Michelin

In 2017 kwam Michelin al met de Vision conceptband. Het gaat hier om een band zonder lucht die niet lek kan raken, die verbonden kan worden met andere auto’s en informatiesystemen en die zich aanpast aan het gewicht van de auto dat door de banden gedragen moet worden. Daarnaast moet deze band constant informatie verstrekken aan de bestuurder, die hierdoor op tijd in kan grijpen wanneer iets niet gaat zoals bedoeld was.

Dit is uiteraard een speerpunt wanneer het gaat om de zelfrijdende auto. Deze heeft namelijk alle mogelijke informatie nodig vanuit de auto en de omliggende systemen om keuzes te kunnen maken.

Superelastic van NASA

Een band die gemaakt is voor de Marslandingen en -missies. Dat is de Superelastic van NASA, maar het is niet onmogelijk dat deze conceptbanden in de toekomst ook gebruikt gaan worden voor auto’s. In deze band wordt ook geen lucht gebruikt. De band heeft een geheugen, waardoor het altijd de vorm behoudt of terugkomt in de oorspronkelijke vorm.

De band is hierdoor geschikt voor flinke piekmomenten qua druk en dat zou de oplossing zijn voor de vliegende auto, die naast vliegen ook moet kunnen landen. Uiteraard kan deze band ook niet lek raken.

Banden voor gebieden waar geen wegdek is

Ackeem Ngwenya is een naam die we moeten onthouden. Deze student aan de Royal College of Art is de persoon die een band ontwikkeld heeft waar nu al vraag naar is. Wij hebben hier in Europa kilometers asfalt, maar dat is niet overal het geval. Daarom ontwierp de student een metalen band die zelf samentrekt en expandeert zoals het mechanisme van een schaarkrik. Het gevolg: een band die overal gebruikt kan worden waar geen asfalt is. Ideaal voor ontwikkelingsgebieden waar boeren en vrouwen nog altijd lange afstanden af moeten leggen zonder dat zij hierbij gebruik kunnen maken van moderne technieken.

Oxygene van Goodyear

Oxygene van Goodyear is veel meer dan een conceptband. Het is een band die ervoor kan zorgen dat de lucht aanzienlijk schoner wordt in steden, die duurzaamheid in het verkeer gemakkelijk maakt en die klaar is om in de toekomst de blockchain en informatiesystemen te gebruiken zodat de zelfrijdende auto om de hoek staat qua ontwikkelingen.

Fotosynthese in de band, het generen van stroom om accu’s op te laden en artificial intelligence. Deze band van Goodyear is klaar voor elke auto van de toekomst.

Hexonic van Hankook

Ook Hankook is druk bezig met het opzetten van conceptbanden voor de toekomst. Naast Aeroflow is ook de Hexonic getoond. Dit is een band die ervoor zorgt dat het comfort voor de inzittenden zo hoog mogelijk is. De band past zich namelijk aan de eisen van de gebruikers aan, waarmee Hankook in wil zetten op de deeleconomie die ook een grote rol gaat spelen in de toekomst van onze mobiliteit.

Eisen aan de banden van de toekomst: wat willen we eigenlijk?

De nadruk ligt op duurzaam en verbonden. Auto’s moeten op stroom of waterstof gaan rijden. Om het bereik te vergroten, is het praktisch wanneer de banden van de toekomst zorgen voor minder rolweerstand en uiteraard is het opleveren van energie een groot voordeel.

Tegelijkertijd ligt de nadruk sterk op de verbondenheid. Communicatie met andere weggebruikers, informatiesystemen en ook real time data van navigatiesystemen gaan het verschil maken.

Hoe beter de band van de toekomst hierop aansluit, hoe groter dan de kans is dat de band een succes wordt. En niet alleen dat. Met de huidige conceptbanden zorgen de banden van de auto’s ervoor dat bepaalde ontwikkelingen ineens in stroomversnelling kunnen komen omdat er simpelweg meer mogelijk is. En het enige dat we nu nog meenemen van de huidige banden, dat is de ronde vorm.