Vraag jij je af wanneer je moet wisselen naar zomerbanden? Je hebt misschien het gevoel dat je niet lang geleden de winterbanden nog op de auto hebt laten zetten maar het zomerseizoen nu alweer voor de deur staat. Het begin van de lente gaat gepaard met wisselvallig weer (net als in de herfst). Daarom vertellen wij je wat het ideale moment is om van banden te wisselen en waar je op moet letten. Lees ons artikel en bereid je voor op de bandenwissel.
Wanneer moet je de zomerbanden erop laten zetten?
Is het überhaupt wel nodig? Als je je afvraagt of het wel zin heeft om te wisselen naar zomerbanden, vind je in dit artikel zekerheid voor je twijfels. Allereerst willen we echter de kwestie bespreken van bestuurders die wel zeker weten dan ze zomerbanden willen maar niet weten wanneer ze die om de wielen moeten doen. Wanneer moet je de zomerbanden erop laten zetten?
Algemeen wordt aangenomen dat het tijd is voor zomerbanden wanneer de gemiddelde dagelijkse temperatuur boven de 7°C komt. Dit is in de praktijk echter nogal lastig te bepalen, zeker gezien het wisselende weer aan het einde van de winter. Daarom raden wij af om meteen je banden te laten wisselen op de eerste dagen dat het kwik boven de 7°C uitkomt. Wacht even tot het weer stabiel wordt en maak dan pas een afspraak bij de garage voor montage van zomerbanden.
Je weet nu dat haast niet aanbevolen is. En hoe zit het met winterbanden?
Wanneer moet je de winterbanden erop laten zetten?
Hierbij houden we vast aan dezelfde regel als voor zomerbanden. Wanneer de temperatuur dus onder de 7°C komt, moeten we aan winterbanden gaan denken. Voor het winterseizoen is het echter beter om juist wat sneller in actie te komen en niet te wachten tot de eerste sneeuw en vorst. Treuzel dus niet te lang bij het wisselen naar winterbanden en laat je niet verrassen door een plotselinge weersomslag en slechte omstandigheden.
De standaardgrens van 7°C lijkt de duidelijkste indicatie van het ideale moment voor een bandenwissel. Nu zijn er altijd mensen die graag precies willen weten waarom dan. Daarom hebben we een expert van Continental gevraagd om een toelichting:
Is de grens van 7 graden een geloofwaardige ijkpunt voor het moment voor een bandenwissel?
Wanneer de gemiddelde temperatuur van het etmaal boven de 7 graden Celsius komt, kun je een bandenwissel beginnen te overwegen. Onder deze temperatuur wordt het rubbercompound van een zomerband aanzienlijk harder, waardoor hij zijn rijeigenschappen verliest en niet meer de prestaties kan leveren die door de fabrikant worden opgegeven. Bij lage temperaturen rijd je bij voorkeur op winterbanden met een compound die zelfs bij vele graden onder nul nog zacht en elastisch blijft. Behalve de genoemde temperatuurgrens van 7 graden is het ook een goed idee om te bedenken op welke momenten van de dag je meestal rijdt. De gemiddelde temperatuur is in dit geval namelijk genomen over dag en nacht samen. Wanneer we dus vooral ‘s nachts of ‘s ochtends rijden, kunnen we beter al eerder overstappen op winterbanden omdat de temperatuur in die dagdelen aanzienlijk onder het gemiddelde ligt.
Paweł Skrobisz
Hoofd Technische Afdeling
Onthoud ook dat sommige landen verplichte winterbanden hebben ingevoerd om hun burgers meer veiligheid op de weg te bieden en het risico op ongelukken te verminderen.Wij denken misschien dat automobilisten dit soort regels niet nodig hebben omdat ze van zichzelf genoeg bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Op deze manier zijn we dus tot een antwoord gekomen op de vraag of het zinvol is om te wisselen naar winterbanden... maar hoe zit het dan met wisselen naar zomerbanden? Ons inziens is het de moeite waard omdat deze banden aanzienlijk verschillen van winterbanden.
De verschillen tussen zomer- en winterbanden
Samenstelling van het rubbercompound
Het hoofdzakelijke verschil tussen zomer- en winterbanden is de compound waaruit ze worden gemaakt. Het kunststof dat wordt gebruikt voor de productie van zomerbanden is geschikt voor temperaturen boven de 7°C en garandeert dan volledige prestaties. Zodra de temperatuur onder deze drempel komt, worden zomerbanden harder en verliezen ze hun eigenschappen. Bij winterbanden is het andersom. Het hogere silicagehalte zorgt ervoor dat de banden juist onder de 7°C optimaal presteren. Bij hogere temperaturen beginnen de winterbanden warm te worden en slijten ze sneller. De compound die wordt gebruikt voor winterbanden, functioneert niet goed in de zomer doordat deze dan geen grip biedt en je er niet veilig genoeg mee kunt remmen op nat en droog wegdek.
Zomerbanden verschillen aanzienlijk van winterbanden.
Loopvlakprofiel
Het volgende verschil tussen zomer- en winterbanden is het loopvlakprofiel. Ontwerpers besteden altijd bijzondere aandacht aan de verschillende functies van het rubber en stemmen deze af op het betreffende seizoen. Het loopvlak van een winterband bevat een groter aantal inkepingen (zgn. lamellen), die duidelijker zichtbaar zijn dan bij zomerbanden. De centrale groeven zijn dieper zodat de band goed sneeuw en modder afvoert. Zo biedt de band voldoende grip bij winters weer, maar de prestaties nemen aanzienlijk af onder zomerse omstandigheden. Het loopvlak van een zomerband is veel vlakker, waardoor het contactoppervlak met de weg groter is. Dit komt de stuurbaarheid op droog wegdek ten goede en verkort de remweg. De groeven zijn zo ontworpen dat ze op regenachtige dagen water afvoeren (geen sneeuw of modder) en aquaplaning voorkomen.
Vierseizoenenbanden als goedkoper alternatief?
De verschillen in bouw en samenstelling van banden die geschikt zijn voor een speciaal seizoen, bieden ons volledig andere eigenschappen, afhankelijk van de heersende weersomstandigheden. Hoe presteren vierseizoenenbanden ten opzichte van zomer- en winterbanden? Is dit alternatief het overwegen waard?
Ook deze kwestie hebben wij voorgelegd aan onze expert van Continental:
Vierseizoenenbanden zorgen natuurlijk voor tijds- en geldbesparing voor de automobilist, maar kunnen ze ook datgene bieden wat we krijgen van seizoensgebonden banden?
Vierseizoenenbanden zullen altijd een zeker compromis vormen. Je kunt geen band maken die zowel ideaal presteert bij +30 graden Celsius in de zomer als -20 graden Celsius in de winter. Daarom is Continental ook van mening dat je beter zomerbanden gebruikt in de zomer en winterbanden in de winter omdat alleen deze oplossing optimale veiligheid biedt onder alle omstandigheden. Vierseizoenenbanden kunnen een goed alternatief zijn wanneer een auto voornamelijk in de stad wordt gebruikt (waar de wegen zelfs 's winters goed worden onderhouden) of wanneer het voertuig weinig kilometers aflegt, bijv. als het de tweede auto van het gezin is.
Paweł Skrobisz
Hoofd Technische Afdeling
We weten inmiddels dat het de moeite waard is om twee keer per jaar van banden te wisselen en we weten ook wanneer we dat het beste kunnen doen. Waar moeten we nog meer op letten?
Waar moet je op letten bij een bandenwissel?
1. Diepte van het loopvlak en algemene staat van de band
Let voorafgaand aan een bandenwissel op de staat van je banden. Belangrijk is daarbij de diepte van het loopvlak – de wet laat alleen banden tot het verkeer toe met een diepte van 1,6 mm of meer. Dit zijn grenswaarden, die echter nog geen volledige veiligheid op de weg garanderen. Een zomerband met een loopvlak platter dan 3,0 mm verliest zijn parameters, vooral op nat wegdek. Winterbanden moeten ondanks de afwezigheid van wettelijke voorschriften direct worden vervangen wanneer het loopvlak minder dan 4 mm diep is.
Controleer voorafgaand aan montage ook of de zijkanten en het loopvlak geen tekenen van schade vertonen. Vraag in geval van twijfel advies aan een bandenspecialist.
2. Juist gedrag en balancering van de banden
Als de banden opgeslagen zijn geweest in de garage, moeten we onthouden om ze te balanceren. Onjuiste balancering van banden heeft zeer negatieve invloed op de ophanging en kan de auto opzij trekken. Ook leidt het tot onregelmatige slijtage van het loopvlak en dus sneller verlies van de eigenschappen.
3. Druk controleren
Last but not least: controleer de druk van de banden. De druk neemt in de regel af ten gevolge van het natuurlijke “ademen” van de band en doordat het ventiel niet geheel lekdicht is. Een druk die lager is dan aanbevolen door de fabrikant kan leiden tot slechtere tractie, verminderde reactie in de bochten en bij het remmen, en een grotere rolweerstand en dus meer brandstofverbruik. Als je niet weet welke bandendruk aanbevolen wordt voor jouw auto, maak dan gebruik van onze druktabel.
Twee keer per jaar van banden wisselen waarborgt veiligheid en rijcomfort.
Heb je geen tijd om in de rij te staan bij de garage en geen zin om je banden te transporteren? Dan is bandenlevering inclusief montage iets voor jou! Je hoeft alleen maar banden te bestellen, op onze kaart de garage en bezorgtermijn te kiezen die jou het beste uitkomen en wij leveren de door jou bestelde banden gratis. De meeste garages bieden ook seizoensopslag aan zodat je je niet druk hoeft te maken over hoe en waar je banden te bewaren.