Lees dit artikel en kom alles weten over bandengewicht. Welk onderdeel van de constructie weegt het meest? Zijn zware banden beter? Wat is de relatie tussen de bandenmassa en de prestaties en hoe belangrijk is deze parameter? Wat zijn de dilemma’s voor een bandenfabrikant?
De massa is een van de belangrijkste waarden van iedere band. De massa is het resultaat van de door de ontwerper gekozen bouw en oplossingen voor de interne constructie. Alle fabrieken zijn verplicht om de vooraf bepaalde massa te respecteren. Dit is met namelijk belangrijk wanneer een bepaalde maat wordt geproduceerd in verschillende fabrieken.
Zijn lichtere banden beter of integendeel?
Het gewicht van een band
De ontwikkeling van de bandenwereld gaat richting het geleidelijk lichter worden van producten. Waarom is dit zo en wat is daarbij het voordeel voor de bestuurder?
Naarmate het gewicht lager is, neemt ook de rolweerstand af en wordt er minder brandstof verbruikt, wat weer gunstig is voor het milieu.
Verlaging van de onafgeveerde massa zorgt voor betere prestaties op het gebied van remmen, optrekken, stuurprecisie, rijcomfort en levensduur van de ophanging.
De meeste fabrikanten kiezen ervoor om iedere volgende generatie banden lichter te maken dan de vorige. Dit leidt niet alleen tot betere prestaties maar ook lagere productie- en materiaalkosten. De situatie kan er iets anders uitzien in het geval van banden voor terreinwagens, waarvoor massa nog steeds een buitengewoon belangrijke factor is. Zulke modellen beschikken vaak over andere soorten technologie en materiaal.
Toegepaste methoden ter verkleining van de bandenmassa:
het zogenaamde afslanken van banden, oftewel het verlagen van de massa van de afzonderlijke onderdelen (smallere gordels, loopvlak, bovenkant etc.).
toepassing van een lichter bouwconcept, op basis van technologische vernieuwing.
gebruik van lichtere materialen (bijv. staal- of textielkoorden uit lichte vezels).
De massa in het productieproces speelt een belangrijke rol, vooral wegens de vooraf bepaalde normen voor het concrete model. Natuurlijk is er kans op kleine afwijkingen binnen de getolereerde limieten. Deze tolerantielimieten zijn gewoonlijk strenger voor gehomologeerde banden.
Banden die buiten de limiet vallen, worden als ongeschikt beschouwd en komen niet in de winkel terecht. Een te kleine of te grote massa ten opzichte van de specificaties kan duiden op het ontbreken van zekere onderdelen, gebruik van ongeschikte compounds, aanwezigheid van vreemd materiaal en eventueel een instabiel productieproces.
Het grootste deel van de bandenmassa komt voor rekening van het loopvlak.
Hoeveel weegt een band ongeveer?
De bandenmarkt voor personenauto’s is zeer gevarieerd en er is dan ook een enorm aantal beschikbare maten, van 13-inchbanden voor kleine stadsauto’s tot 20-inch-exemplaren voor SUV’s en sportwagens. De banden verschillen ook van elkaar qua gewicht. Hieronder enkele voorbeelden:
Banden voor sportauto’s zijn statistisch gezien zwaarder.
Het gewicht van vrachtwagenbanden
Banden van vrachtwagens zijn veel zwaarder dan die voor personenauto’s. Het gewicht van een vrachtwagenband kan 30 kg tot maar liefst 80 kg wegen. Alles hangt af van de diameter, die meestal 24 inch bedraagt.
Hoeveel weegt een band van 17 inch? Circa 35 kg. In geval van een andere populaire maat (22,5 inch) zal de massa ongeveer 60 kg zijn.
Afwijkingen in het bandengewicht
Grote afwijkingen in de massa van afzonderlijke maten zijn het gevolg van de verschillende toegepaste oplossingen voor hetzelfde model. Sommige banden moeten immers verschillende prestaties leveren voor aparte autotypen en weerstand bieden binnen verschillende snelheids- en belastingsbereiken. Het komt voor dat banden van hetzelfde model en maat verschillende indices hebben voor snelheid en draagvermogen.
Voorbeeld: extra load-banden (XL) zullen zwaarder zijn dan de standaardmaat. Dit komt omdat deze banden zijn voorzien van aanvullende onderdelen ter versterking van de constructie en massiviteit van de bouw.
Het aandeel van onderdelen van de band in de totale massa
We weten al hoeveel kilo de totale bandenmassa van verschillende maten kan bedragen. Laten we nu eens kijken welk aandeel ieder onderdeel heeft in die totale massa. Iedere vandaag de dag geproduceerde radiaalband voor personenauto’s moet onderdelen bevatten als hieldraden met vulubber, een butyllaag, een karkaslaag van textielkoorden, een wang met V-snaren, een loopvlak en een gordel (staalgordels en zeer vaak een stabilisatiegordel).
Bandconstructie.
Afhankelijk van het doeleinde van de band kunnen de door de fabrikant bepaalde indices voor snelheid, draagkracht, bouwmethode en productieproces worden aangevuld met verscheidene onderdelen. Onthoud echter dat hun aandeel in het totale gewicht aanmerkelijk kleiner is dan dat van de basisonderdelen, en niet meer dan een paar procent van de massa uitmaakt.
Van de basiselementen is het loopvlak met 35% van het totale bandengewicht het zwaarst. Voor een band in maat 205/55 R16 kan deze 2,8-3,2 kg wegen. De massa van het loopvlak van een 13-inchband ligt rond de 2 kg. Bij laagprofielbanden, die lage zijwanden hebben maar een grote omtrek en brede bovenzijde, is het aandeel van het loopvlak in de totale massa nog groter en soms zelfs meer dan 40%. Het loopvlak is het enige onderdeel waarvan het gewicht verandert tijdens het gebruik van de band. Dit onderdeel slijt namelijk, waardoor de massa geleidelijk afneemt naarmate de band ouder wordt.