Je hebt het vast weleens gezien in het verkeer of in een film. Een auto die zijwaarts aan komt scheuren met gierende banden. En eerlijk is eerlijk, wanneer de bestuurder bekwaam is, dan is het spectaculair om te zien (maar niet op de openbare weg natuurlijk). We hebben het uiteraard over driften. Maar hoe kun je nou eigenlijk het beste driften en wat is het gevolg voor de banden en de rest van je auto?

Wat is driften nou eigenlijk?

Heb je toevallig The Fast and the Furious: Tokyo Drift gezien? Dan weet je dat driften verheven is tot een sport of misschien zelfs wel een kunst. Maar wat is het nou eigenlijk? Driften is technisch gezien niet veel meer dan zorgen voor overmatige aandrijving waardoor de banden op de aangedreven as gaan spinnen, zonder dat er grip (tractie) is.

Dat kan op verschillende manieren bereikt worden. Het meest gebruikelijke is om overmatig motorvermogen naar de banden te sturen of te zorgen voor overstuur waardoor de tractie verloren gaat op de aangedreven as. Het doel: een spectaculaire actie neerzetten met veel geluid en vooral veel precisie.

Let op: driften doe je niet op openbare wegen en zeker niet wanneer er overig verkeer aanwezig is. De foutmarges zijn ontzettend klein bij driften, waardoor je het leven van de inzittenden en medeweggebruikers in gevaar kunt brengen. We moedigen niet aan om te experimenteren met driften op plekken waar dit risico met zich meebrengt.

Hoe kun je het beste driften?

Er zijn veel verschillende technieken die je kunt gebruiken. Hieronder laten we een paar mogelijkheden langskomen. Let er wel op dat niet alle technieken geschikt zijn voor alle auto’s.

De handremdrift

Driften op de handrem is wellicht de makkelijkste manier om in een drift te komen. Deze techniek is alleen mogelijk in auto’s die een handrem hebben die uitsluitend op de achterwielen werkt (de meest gebruikelijke variant).

  • Maak snelheid voor de bocht

  • Trap de koppeling in (alleen bij achterwielaandrijving)

  • Schakel de handrem in zodat de achterwielen blokkeren

  • Koppeling terug op laten komen (wederom alleen bij achterwielaandrijving)

  • Tegensturen en gas bijgeven om tractie te verliezen en in drift te komen

Koppelingstechnie

Deze techniek is alleen geschikt voor auto’s met achterwielaandrijving en is niet geschikt voor auto’s waar je nog langer in wilt blijven rijden.

  • Maak snelheid voor het moment van insturen

  • Trap de koppeling in en schakel één of meerdere versnellingen terug

  • Laat de koppeling opkomen, stuur de bocht in en geef gas bij

  • Het overmatige toerental zorgt ervoor dat de auto lange tijd in drift kan blijven

Powerslide

Nog eentje voor achterwiel aangedreven auto’s en eentje die minder vernietigend is voor de motor:

  • Neem een bocht vol gas en zorg voor overstuur door de auto te provoceren

  • De extra kracht van de motor zorgt ervoor dat de tractie op de achteras verloren gaat

Inertiedrift

Een gevorderde techniek voor auto’s met voorwielaandrijving, maar ook eentje waarbij het sneller fout dan goed gaat.

  • Neem een bocht op hoge snelheid en switch sterk van een binnenbocht naar buitenbocht zodat de massa leunt op de buitenzijde van de auto

  • Zet direct een tegenovergestelde stuurbeweging in

  • De inertiekrachten van de auto zorgen ervoor dat de achterzijde van de auto in driftbeweging komt

  • Eventueel kan de handrem gebruikt worden om sneller te gaan slippen

Wat is het gevolg voor je autobanden?

Het ziet er gaaf uit, zeker wanneer het goed gedaan wordt. Maar hoe zit het met de gevolgen voor je autobanden? Wel, die zijn gewoon desastreus. Autobanden zijn gemaakt om tractie te bieden. Zij zijn niet bedoeld of gemaakt om met overmatige snelheid over asfalt geramd te worden.

Het zorgt voor overmatige slijtage aan het loopvlak. Drift je met hoge regelmaat? Dan kun je binnen een maand een gemiddelde zomerband vlak rijden.

Heeft driften verdere nadelige gevolgen voor je auto?

Het ligt er sterk aan hoe je drift. Wanneer je een powerslide doet of terugschakelt op het moment dat je wilt driften, kan dit enorme gevolgen hebben voor de motor. Een motor is namelijk niet gemaakt om met 4000 tot 5000 toeren te werken (tenzij je een sportauto hebt die hier wel geschikt voor is). Regelmatig met zulke toerenaantallen driften, zorgt onherroepelijk voor motorschade.

Drift je ‘met mate’, dan maakt de motor nagenoeg altijd meer toeren dan wenselijk is. Let maar eens op wanneer je de volgende drift inzet. De kans is groot dat de brullende motor meer dan 4000 toeren aangeeft, omdat jij wilt voorkomen dat de banden weer tractie krijgen.

Ook is het driften met de handrem niet echt bevorderlijke voor je auto of je banden. Door de achterwielen stil te zetten op hoge snelheid, slijten de remmen extra en kunnen de autobanden vlak worden door eenzijdige slijtage aan het loopvlak.

Kan ik dit voorkomen?

Nee, driften is per definitie slecht voor je autobanden en auto. Daarom is het niet verstandig om te gaan stunten met een auto die je nog langer wilt gebruiken. Wat daarnaast vaak vergeten wordt, is dat de echte ‘driftkoningen’ speciale auto’s en banden gebruiken wanneer zij spektakelstukjes neerzetten tijdens een show of een race. Dat kun jij met de Volkswagen Golf nooit evenaren, zeker niet wanneer je elke dag oefent op een verlaten vliegveld of afgesloten parkeerterrein.