We kennen het allemaal uit oude gangsterfilms: motoren met elegante banden met een witte zijkant. Vandaag zijn er enkele fabrikanten op de markt die retromodellen aanbieden. Sommigen bieden ook hun eigen alternatieve methoden aan om een band wit te versieren. Is dit een goede keuze?

 Dunlop whitewall-motorbanden op een Harley-Davidson.

 Dunlop whitewall-motorbanden op een Harley-Davidson.

Er zijn motoren waarbij gestyleerde banden meer dan alleen schoonheid en elegantie verschaffen. Soms zorgt juist deze toevoeging voor het effect waar veel eigenaren van tweewielers naar op zoek zijn. Dit geldt niet alleen over oldtimers, waarvoor banden met witte zijkant niet weg te denken zijn, net als een stropdas bij een mooi pak, maar ook voor moderne cruisers en choppers. Dit alles hangt niet alleen af van het karakter van de machine maar ook van de individuele smaak van de eigenaar.

Laten we beginnen met een logisch gegeven: whitewalls zijn altijd wat duurder dan hetzelfde model zonder witte streep. De reden is begrijpelijk: er worden kleinere oplagen van dit model geproduceerd en daarnaast.

Motorbanden met witte zijkant – marktaanbod

Motorbanden met witte streep worden heden door enkele merken aangeboden. Laten we het aanbod eens goed bekijken. Dunlop heeft een redelijk breed assortiment. Neem bijvoorbeeld het model Harley-Davidson (ontworpen in samenwerking met de beroemde motorfabrikant). Andere klassiekers zijn de D404W (ontworpen aan de hand van het legendarische Harley-Davidson-loopvlak), Cruisemax, K177 en D402, die wordt verkocht met een dunnere (single whitewall) en dikkere witte streep (WWW: wide whitewall).

 Whitewallbanden geven motoren van het merk Harley-Davidson enorm veel karakter.

 Whitewallbanden geven motoren van het merk Harley-Davidson enorm veel karakter.

Ook het merk Metzeler biedt motorbanden met witte wang aan. Een standaard Duits model, bekend bij motorrijders over de hele wereld, is de ME880 Marathon. Een alternatief is de High Mileage-versie, die wordt vervaardigd met dunnere witte streep. We gaan verder: het merk Avon heeft in zijn catalogus een band opgenomen waarvan alleen al de naam Gangster Retro Whitewall Tire getuigt van de stijl waarmee we te maken hebben. Deze Britse fabrikant biedt tevens DE AV71 Cobra aan (uiteraard in whitewall-versie, met brede witte streep). Het in Polen minder bekende merk Vee Rubber levert de VRM-302F Twin Whitewall.

 Whitewall-motorbanden worden tevens geproduceerd door de firma Metzeler.

 Whitewall-motorbanden worden tevens geproduceerd door de firma Metzeler.

Modellen met witte wang kunnen ook worden aangeschaft bij een van de grote spelers op de wereldwijde bandenmarkt. De Bridgestone – Exedra G702 wordt gemonteerd op motoren als een Suzuki C90T, Yamaha Road Star Silverado of Royal Star Tour en een Exedra G722 en Exedra G705 OE Whitewall. Continental biedt daarentegen de Conti Milestone in twee versies aan: WW (wide whitewall – brede streep) en WS (whitewall single – enkele streep). Dan is er nog de Maxxis M6011R Classic WW. Als je op zoek bent naar een goedkoop alternatief, ga dan voor een model van het Japanse Shinko als de 777 Whitewall, Classic 240 Whitewall of 250 Whitewall.

Doe-het-zelf?

De aanzienlijke kosten die het met zich meebrengt om een klassieke motor te voorzien van een retro look heeft ertoe geleid dat motorrijders tientallen methoden hebben bedacht om zelf whitewalls te maken. Een daarvan is he kopen van witte rubberen ringen die tussen de band en de velg kunnen worden gemonteerd. Op het eerste gezicht is een dergelijke band nauwelijks te onderscheiden van een echte whitewall.

Veel mensen maken echter melding van slijtage van de banden bij langdurig gebruik van deze ringen doordat ze langzaam inslijten langs de rand. Om bepaalde redenen worden de ringen speciaal gemaakt voor expositiemodellen. Ze vervormen nogal snel en zitten dan niet meer perfect tegen de band aan. Daar komt nog bij dat het aanbrengen niet de eenvoudigste zaak van de wereld is, hoewel er mensen zijn die bij het renoveren van motoren witte ringen op de banden plakken met butapreen.

 Het zelfstandig maken van witte strepen heeft niet hetzelfde visuele resultaat en is niet zo bestendig als de uit de fabriek afkomstige whitewalls.

 Het zelfstandig maken van witte strepen heeft niet hetzelfde visuele resultaat en is niet zo bestendig als de uit de fabriek afkomstige whitewalls.

Op internet barst het van de ideeën hoe en met welke verf... je witte strepen kunt schilderen. Bij voorkeur gebruik je hierbij elastische verf, maar er zijn ook verslagen van verf voor het verven van zwembaden en ... asfaltstrepen. Andere factoren daar gelaten is deze onderneming esthetisch gezien moeilijk voor te stellen, vooral wanneer de witte kleurstof begint te barsten en af te bladderen ten gevolge van de grote belasting van de band. In dat geval moet iedereen zelf antwoord geven op de vraag “Is het grijpen naar matig doeltreffende schijnoplossingen echt een zuinigere optie dan het kopen van whitewalls uit de fabriek?

Motorbanden met witte streep – de historie

Tot slot een grappige paradox uit de geschiedenis. Vandaag worden whitewalls als prestigieus beschouwd en een element dat klassieke motoren en luxe auto's een chic elan geeft. Ooit was het andersom. Het eerste Amerikaanse bedrijf dat banden met witte rand produceerde, oorspronkelijk voor paardenkoetsen, was de firma Vogue Tire and Rubber Co. Dit was in 1914.

De eerste autobanden werden vervaardigd uit natuurlijk rubber, verrijkt met verschillende chemische stoffen ter verbetering van de eigenschappen. Een van die stoffen was zinkoxide, een verbinding die zorgt voor betere tractie en die een witte kleur veroorzaakt. Zinkoxide bood echter te weinig bestendigheid en duurzaamheid van het loopvlak en daarom besloot men roet aan dit deel van de band toe te voegen. Zo zijn de banden ontstaan die vandaag de dag bekend staan als whitewalls.

 In de jaren '50 raakten whitewalls weer in de mode.

 In de jaren '50 raakten whitewalls weer in de mode.

Met de tijd werd roet een bestanddeel van de gehele band, waardoor deze volledig zwart werd. Aanvankelijk waren zwarte modellen veel duurder dan de alom verkrijgbare zwart-witte modellen en werden ze hoofdzakelijk gemonteerd op luxe auto's, zoals het geval was in de jaren '20 en '30. Nog vóór de Tweede Wereldoorlog begonnen de zwarte banden de plek in te nemen van de whitewalls, die als verouderd en moeilijker in onderhoud werden beschouwd.

Whitewalls raakten wederom in de mode in Amerika in de jaren '50. Toen begon het imago van deze banden te veranderen en werden ze juist chique en elegant. Sommige nu klassieke auto’s en motoren worden optioneel of zelfs standaard voorzien van whitewalls. In onze tijd is de mode van retro-motorbanden terug in verband met de populariteit van oldtimers en retrodesign van vele motorvoertuigfabrikanten.

Bekijk ons aanbod van motorbanden